Voetbal International

Omschrijving

Info.nl ontwikkelde het vernieuwde contentplatform voor Voetbal International (VI). Door naar het CMS te kijken als een machine die soepel, veilig en snel moet zijn, hebben we de redacteuren de tool kunnen geven die ze nodig hadden om online succes te boeken.

Doel

Als eerste het laatste nieuws publiceren over voetbal is een sport op zich. Het is belangrijk dat je nieuws brengt op het juiste moment. “Het is een race tegen de klok”, vertelt Mathijs Kraai, Product Owner bij Voetbal International. “Dat klinkt misschien een beetje overdreven, maar de uitgever die als eerste met het nieuws komt, krijgt de meeste bezoekers.” Een CMS moet daarom makkelijk te gebruiken zijn, zodat artikelen en andere content snel gemaakt en geplaatst kunnen worden. Bezoekerspieken zijn een uitdaging voor uitgevers. Als er belangrijk nieuws bekend wordt, stuurt een redacteur een pushbericht naar alle geregistreerde gebruikers, waardoor in één klap het aantal actieve gebruikers vertienvoudigd. Als content langzaam of vertraagd is, lijdt de gebruikerservaring hieronder. Een digitaal platform moet piekbelasting aankunnen en in de toekomst kunnen meegroeien met een stijgende vraag. Voetbal International (VI) wilde de online ervaring personaliseren door content te tonen op basis van voorkeuren, om zo de betrokkenheid en loyaliteit van lezers te verhogen.

Resultaat

Info.nl en VI hebben Magnolia CMS ingezet om VI's contentmanagement toekomstbestendig en gebruiksvriendelijk te maken.

De inrichting van de CMS-schermen is afgestemd op hoe de VI-redactie het liefst en snelst content maakt, cureert en distribueert. In tegenstelling tot in veel andere CMS’en is er de vrijheid om vanuit de editors zelf per situatie bepaalde instellingen te veranderen: de artikelstructuur wordt net zo makkelijk aangepast als de plek waar de paywall in het stuk verschijnt. In samenwerking met Magnolia een nieuwe interface ontwikkeld (“Stories"-app) waarmee redacteuren hun artikelen visueel kunnen structureren en verrijken.
In het verleden werkte VI met een paywall die (deels) niet-betalende lezers buitensloot. Deze harde paywall is vervangen door een "try before you buy"-model om VI PRO (premium content) te lanceren. Op basis van eerder bezochte pagina's toont het platform nu ook gepersonaliseerde contentsuggesties. Daardoor komen steeds meer bezoekers in contact met premium content en wordt de mogelijkheid dat sommige van hen een PRO-abonnement nemen vergroot.

Al snel na de lancering in april 2017, kon VI de eerste successen vieren. VI is nu consequent de eerste die nieuws en wedstrijdverslagen publiceert en verspreidt via pushberichten naar de apps. Het platform heeft ook de perioden van piekbelasting glansrijk doorstaan. PRO-content is populairder dan ooit; er is een stijging van 35% in paginaweergaves, bijna 3.000 nieuwe accounts per week en een groeiend aantal abonnementen. Eén van de meest populaire artikelen ('Waarom Henk ten Cate bondscoach was en daarna weer niet') werd 130.000 keer gelezen en leidde tot 2.600 nieuwe accountregistraties.

Overige informatie

Feiten

• 3.000 nieuwe accountregistraties per week
• 35% stijging in paginaweergaves
• Overall traffic sterk verbeterd, langer time-on-site
• Piekbelasting en 6 miljoen pageviews op een dag doorstaan
• Continue toename in het aantal VI PRO abonnementen
• Ontwikkeld in Magnolia CMS

Doordat het makkelijker is gemaakt om data te integreren, ontstaan er zo nieuwe mogelijkheden voor personalisatie en bijpassende content. Met die data kan de uitgever in de toekomst mogelijk nieuwe verdienmodellen ontwikkelen.

+ Voeg case toe