Volkskrant Webshop

Omschrijving

De volkskrant begon in 1919 als weekblad voor de katholieke arbeidsbeweging en is uitgegroeid tot één van de grootste nieuwsplatformen van nederland.

Doel

De Volkskrant wil op elk medium een inspirerende gids voor haar lezers vormen. De verouderde webshop van de Volkskrant leverde op dit gebied niet het gewenste resultaat. De webshop was daarnaast qua huisstijl niet meer in lijn met de corporate website van de Volkskrant. De webshop miste beleving en droeg niet bij aan de gewenste conversie.


De Volkskrant had daarom de wens een nieuw platform op te zetten voor het webshop onderdeel. Deze webshop moest dezelfde moderne uitstraling hebben als de nieuwssite. De Volkskrant had de ambitie lezers meer betrekken bij de zoektocht naar de mooiste en meest innoverende producten. Daarnaast was het belangrijk de conversie van de webshop en sales funnel te optimaliseren.

Resultaat

Het gehele project is middels het DotControl Charge-Build-Blast model opgezet. Vanuit strategie en concept zijn wij overgegaan tot ontwikkeling en executie op online marketing vlak. De gekozen project methodiek voor het project was SCRUM.

Door middels SCRUM een MVP te realiseren kon er een sterk fundament neergezet worden welke als basis staat voor verder doorontwikkeling. Na het ontwikkelen van het MVP kon de focus volledig op ervaring en gebruiksgemak ingericht worden. Het resultaat biedt de bezoeker een platform waar ze een kijkje krijgen in de belevingswereld van de Volkskrant. Een belevingswereld die op alle onderdelen de passie die de Volkskrant voor deze producten heeft, uitademt.

Het eerste MVP is ontwikkeld op basis van onderzoek en ervaring op het gebied van Growth Hacking. RockBoost is de Growth Hacking agency binnen de DotControl group.

Overige informatie

De Volkskrant heeft DotControl benaderd om mee te denken en werken aan het vormgeven van de nieuwe webshop. Vanuit de strategie en concept hebben wij samen de visie voor het platform uitgelijnd. Zo ontstond een duidelijk beeld voor het MVP (minimum viable product) van de webshop.

Binnen het MVP stond de vernieuwde look & feel, online beleving en gebruiksgemak centraal. Bezoekers moesten snel de gewenste producten kunnen vinden en afrekenen. De webshop moest een customer journey met zich meebrengen waarin lezers geadviseerd, geïnspireerd en geactiveerd konden worden. Uiteraard enkel met producten waarin de Volkskrant gelooft. Hierbij speelt de koppeling met inhoudelijke content van de nieuwssite van de Volkskrant een belangrijke rol. Over de gehele linie wordt de visie en huisttijl van de Volkskrant consistent naar buiten gebracht.

DotControl | Data Driven Creative Agency

Rotterdam
DotControl | Data Driven Creative Agency
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe