WijzijnLIT

Omschrijving

WijzijnLit; een via Whatsapp gedistribueerde game om kinderen te betrekken bij het thema Pesten. De gebruiker wordt lid van een whatsappgroep en komt er achter onderdeel van een groepje pesters te zijn. Gedurende het verhaal worden spelers verwezen naar een Snapchatlens waarmee ze zich uit kunnen spreken tegen pesten.

Doel

De groepsapp waar de gebruiker in terecht komt bestaat uit Fleur, Gio en Amir, een ‘guided dialogue’ geschreven met hulp van kinderen uit de doelgroep en verrijkt met gesproken berichten, snapchats, video en foto’s. Als speler ben je echt onderdeel van de groepsapp. De andere deelnemers praten tegen je en je wordt om advies gevraagd. Als speler kun je dus deels de groepsapp sturen.
Als het verhaal zich voltrekt blijkt dat de speler niet helpt tegen pesten maar zelf onderdeel is geworden van een groep pesters. Zo maken we jongeren bewust dat ze juist als omstander een belangrijke rol kunnen spelen om pesten tegen te gaan. Geen topdown preken van leerkrachten, ouders of tv, maar directe communicatie met fictieve ‘leeftijdgenoten’. Als extra onderdeel vd verhaallijn is een speciaal snapchatfilter ontwikkeld om je uit te spreken tegen pesten. Een extra dimensie aan de toch al immersieve ervaring vd game, die uitnodigt tot interactie en verspreiding. Om de levensduur van het project te verlengen is van Wijzijnlit een ‘offline’ lespakket voor scholen uitgebracht. Wijzijnlit laat pesten ervaren via Whatsapp en Snapchat; dominante sociale media onder jongeren.

Resultaat

Door bijzondere inzet en combinatie van Whatsapp, Snapchat en een lespakket op school, is een unieke vorm gevonden om kinderen laten zien én laten ervaren hoe je als omstander óók een rol hebt in het tegengaan van pesten. Juist de vorm van een sturende dialoog binnen een groepschat sloot naadloos aan bij de rol van de omstanders én bij het gekozen thematiek van sexting en cyberpesten. Het Snapchatfilter was een enorm succes, met in de eerste 2 weken ruim 5 miljoen impressies en meer dan 2 miljoen unieke snapchatters op een dag. Daarmee is de helft van snapchattend Nederland bereikt. De campagne op Instagram voorafgaand aan de lancering van de game heeft in totaal 1,2 miljoen jongeren bereikt, met 170.000 kliks op de advertentie waarbij 9,10% heeft doorgeklikt naar de game. Wat heeft gezorgd voor een totaal van 19.000 aanmeldingen voor de game.
Het script is in cocreatie geschreven met kinderen
Door een slimme samenwerking (kennis uit het veld van de stichtingen, de doelgroep zelf om de goede toon en stijl te vinden en de expertise van KRO-NCRV als verhalenvertellers) is het gelukt een nieuwe stap te maken in zijn waar je doelgroep is en ze betrekken bij het verhaal; binnen de regels van dat specifieke medium. En dat op een belangrijk thema dat uitstekend past bij de missie die de KRO-NCRV als maatschappelijke organisatie en omroeporganisatie nastreeft.

Overige informatie

Uit de feedback bleek dat veel jongeren de karakters van WijzijnLit als levensecht ervaren en echt het gesprek met hen wilden aangaan. Whatsapp als basismedium voor de game maakte het nog levensechter. De inzet van snapchat als onderdeel van het verhaal zorgde daarbij nog voor een manier om je uit te kunnen spreken tegen pesten. Spelers werden als het ware ambassadeurs van de campagne tegen pesten. Door de inzet van social influencers maar ook de campagnes die op Instagram en YouTube liepen, zijn de gebruikers voor de deur van de game afgeleverd. Daarbij is samenwerking gezocht met beeldbepalende stichtingen die zich hard maken voor een veilig klimaat op school - Stichting School en Veiligheid - die de Week tegen Pesten initieert - Stichting Kikid, Nationale Academie voor Media en Maatschappij en De Kindertelefoon. Via de distributiekanalen van de stichtingen is de game gepusht, wat nog meer bereik genereerde bij stakeholders, zoals docenten en ouders.

Makerstreet

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe