Winkelpersoneel-app: enorme tijdwinst door slimme integratie

Omschrijving

Albert Heijn heeft ruim duizend winkels in Nederland. In al die winkels werkt het personeel met 9 verschillende systemen op handhelds met grijze schermen. Dat kan beter anno 2018. Samen met AH vingen wij al deze systemen in één handige app: WINK. Resultaat? Een gigantische tijdswinst.

Doel

Met een personeelsbestand van zo’n 80.000 man bespaar je met elke gewonnen minuut enorm veel kosten. Daarom vroeg Albert Heijn ons om te onderzoeken hoe ze van 9 systemen naar één app kunnen gaan. En zo dus de interne processen in de winkel te stroomlijnen.

Het doel was vierledig:

Flexibelere planning
Meer taken in minder tijd betekent dat een winkelmanager meer ruimte heeft in de planning.

Betere distributie
Door het bestel- en beheersysteem te verbeteren, worden er minder fouten gemaakt in de distributie. Ofwel: minder lege schappen en minder boetes voor bijvoorbeeld producten die over de datum zijn.

Efficiëntere logistiek
Een efficiëntere afhandeling van de logistiek, door het aantal fouten terug te dringen bijvoorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan een typo in de aantallen als je een bestelling doet.

Meer tijd voor klanten
Tijdwinst op administratieve taken resulteert in meer tijd op de winkelvloer. En dat is de plek waar personeel klanten écht kan helpen.

Wat kunnen we doen om de systemen te verbeteren? Die vraag kan het beste worden beantwoord door de mensen die er daadwerkelijk mee werken. Daarom brachten we samen met medewerkers hun wensen in kaart. Door de designs continu te testen bij het personeel, sluit het eindproduct naadloos aan op de behoeften van de gebruikers.

Met een head-to-head-test bewezen we dat je met de nieuwe app je werk meer dan twee keer zo snel kan doen. Met dit resultaat was de interne business case snel gemaakt.

Resultaat

WINK wordt nu in 16 winkels gebruikt. Een greep uit de resultaten:

• Afprijsrondes, nalooprondes, voorraadtellingen en tellingen van risicoartikelen gaan nu twee keer zo snel. Dit zijn de meest uitgevoerde processen bij Albert • Heijn.
• En dit kan nu verdeeld worden over meerdere collega’s en devices, in plaats van 1 handheld per winkel.
• Dankzij slimme checks op de aantallen bij het invoeren van bestellingen komen foute bestellingen nog nauwelijks voor.
• Managers hebben beter inzicht in de werkzaamheden van het personeel en op de winkelvloer en inzage in de KPI’s van hun filiaal.
• Vanwege de intuïtieve interface kunnen nieuwe medewerkers er zonder uitleg mee aan de slag. Dit bespaart veel inwerktijd per medewerker.
• Daar waar werknemers de Appie-app gebruikten om klantvragen over producten te beantwoorden (bijvoorbeeld over allergenen), gebruiken ze nu gewoon WINK.
• Gebruikers zijn super tevreden. Het personeel ‘vecht’ om wie WINK mag gebruiken.
• En WINK bespaart Albert Heijn zeeën van tijd en dus geld.

Op dit moment wordt WINK uitgerold in heel Nederland, elke twee weken komen er maar liefst 40 winkels bij. Eind september wordt WINK in alle 1008 winkels in Nederland gebruikt.

Overige informatie

Voordat we écht begonnen vroegen we werknemers van Albert Heijn waar zij zoal tegenaan liepen bij hun dagelijkse taken. Belangrijk, want zo neem je iedereen mee in de digitale transformatie, van vulploegmedewerker tot winkeleigenaar.

Ook voor mensen die er al 10 jaar werken moest de nieuwe applicatie duidelijk zijn. Er kwamen problemen bovendrijven waar we zelf niet snel op waren gekomen. Samen met dit winkelpersoneel hebben we dus bedacht wat de app moest kunnen.

Met een prototype van de app hebben we een experiment gedaan op de winkelvloer. Twee werknemers kregen dezelfde taak. Een medewerker voerde deze taak uit met het oude systeem, de ander met de app. Wij filmden alles en hielden bij hoe lang het duurde. Wat bleek? Met de nieuwe app ging het twee keer zo snel. Een mooie onderbouwing voor de business case.

Voor consumenten heeft Albert Heijn de Appie app. Voor Wink hebben we dezelfde UX-waarden aangehouden. Het eigen winkelpersoneel krijgt hiermee net zo een fijne applicatie als de klanten al hebben. Hoe fijn is dat. Een mooi signaal van Albert Heijn naar haar medewerkers.

Soda studio

Amsterdam
Soda studio
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe