Zoutmeter: de ongezouten waarheid

Omschrijving

Meer dan 85% van de Nederlanders eet te veel zout. Daarom lanceerde de Nierstichting Nederland op World Kidney Day 2016 de webtool zoutmeter.com. Op een positieve manier geeft de tool inzicht in de hoeveelheid zout die je eet en helpt je met tips om je zoutinname te verminderen.

Doel

Zout is een veelgebruikte smaakmaker. Veel zout zit verborgen in kant-en-klare producten en levensmiddelen die op het eerste oog zoutloos lijken. Te veel zout vergroot de kans op hart- en vaatziekten en heeft een schadelijk effect op de nieren. De Gezondheidsraad adviseert om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten, maar bijna iedereen in Nederland eet veel meer. Gemiddeld zelfs 1 kilo te veel per jaar.

Marktonderzoek laat zien dat kennis over zout eten laag is. Nederlanders zijn onbekend met de hoeveelheid zout die ze zelf iedere dag tot zich nemen en weten niet in welke producten veel zout zit. Daar staat tegenover dat driekwart van de Nederlanders wil minderen en dat de behoefte aan ondersteuning bij minderen groot is.

De Nierstichting vroeg daarom om een tool met als belangrijkste doelen:
> Bewustwording rondom zout vergroten; inzicht geven in de eigen zoutinname
> De kennis vergroten over zoute levensmiddelen en hoe grote boosdoeners zich verhouden tot het aanbevolen dagelijkse maximum (6g).
> De doelgroep te stimuleren om in het dagelijks leven aan de slag te gaan met verantwoorde voeding.
> Te inspireren zonder belerend te zijn. De tool moest vooral ook leuk en positief zijn.

Resultaat

Gedragsverandering door inzicht was het belangrijkste uitgangspunt. Slechts 20 procent van al het zout dat je binnenkrijgt voeg je zelf toe. Zo'n 80 procent zit verborgen in voedingsmiddelen, zoals brood, vlees, kaas, gebak en kant-en-klare producten. Zoutmeter.com maakt je op een gebruiksvriendelijke manier bewust van de hoeveelheid zout die je gemiddeld per dag binnen krijgt. En hoe die hoeveelheid zich verhoudt tot het aanbevolen dagelijkse maximum.

De test is vriendelijk en niet opdringerig. De heldere en kenmerkende illustraties sluiten naadloos aan bij de huisstijl van de Nierstichting. De gebruiksvriendelijke interactie maakt de test een plezier om te doen.
In de eerste stap stel je de levensmiddelen in die je regelmatig eet. In de tweede stap geef je aan hoeveel je van de producten eet en krijg je direct inzicht hoe dat bijdraagt aan je dagelijkse zoutinname. Aan het eind van de test krijg je een overzicht van de grootste ‘boosdoeners’.

De tips en alternatieven geven je handvatten om je eetgedrag te veranderen. Na de test kun je gemakkelijk producten aanpassen. Zo kun je zelf onderzoeken met welke aanpassingen in je eetgedrag je zoutinname gemakkelijk te verminderen is.

De Zoutmeter werd gelanceerd op 10 maart 2016 (World Kidney Day) en kreeg direct volop aandacht in de pers. De tool werd gepromoot in tv-reclameblokken en was te zien in ziekenhuisserie Centraal Medisch Centrum en de televisieprogramma’s Brandpunt en Koffietijd. In nog geen jaar na de lancering hebben al meer dan 350.000 mensen de test gedaan.

Overige informatie

http://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt/broadcasts/segment/890/#
De Zoutmeter in Brandpunt.

http://www.rtlxl.nl/?&_ga=1.139318835.1812254147.1477997191#!/leven-met-nierfalen-365852/d1a92eda-d625-455b-8735-2f5009fad822
Ook in Koffietijd aandacht voor de Zoutmeter.

De Zoutmeter is een samenwerking tussen Fabrique en Reframing Studio.

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe