1 miljoen m2 natuur erbij in Noord-Holland

Omschrijving

Te vaak verliezen we onze groene leefomgeving door uitbreiding van steden, snelwegen en industrie. Het is tijd om natuur méér ruimte te geven. In een nieuwe crowdfunding campagne van Landschap Noord-Holland kunnen particulieren en bedrijven voor € 7,50 per m2 een stuk natuur veilig stellen. En dat ging razendsnel.

Doel

Het werven van donaties voor de aankoop van natuur, is niet nieuw voor Landschap Noord-Holland. De natuurorganisatie heeft een grote groep vaste donateurs (32.000) waarvan een deel regelmatig doneert voor dit soort acties. In 2020 is 7 maanden gewerkt aan de lancering van een nieuw concept, waarmee de organisatie ook andere doelgroepen wilde aanspreken om zo (1) de opbrengst van de actie substantieel te vergroten en (2) de achterban verder te laten groeien met een nieuwe aanwas donateurs.

Voor deze nieuwe campagne lag het beoogde doel 3x zo hoog als de gemiddelde opbrengst van soortgelijke acties uit het verleden. Voor het slagen van de campagne was het meer dan ooit noodzakelijk dat nieuwe donateurs via online kanalen werden bereikt en geconverteerd. Om dit te ondersteunen, is er veel tijd en geld geïnvesteerd in het ontwikkelen van ondersteunende content die gedurende de campagneperiode ingezet kon worden.

Doel
Ontwikkel een webomgeving waarin alle elementen voor een succesvolle crowdfunding campagne op overtuigende wijze samenkomen. Een omgeving waar bezoekers verleid worden om een bijdrage te leveren in de vorm van een donatie, de actuele stand kunnen zien en alle ondersteunende content (o.a. bedreigingen voor de natuur, testimonials van andere giftgevers, succesverhalen, actueel campagne nieuws, interviews met experts) overzichtelijk kunnen raadplegen. Een donatie moet snel en betrouwbaar afgerekend worden (webformulier gekoppeld met betaalprovider) en direct doorgestuurd worden naar het CRM voor verdere interne verwerking (o.a. toezending certificaat op naam).

Resultaat

Inrichting website
Binnen de bestaande website van Landschap Noord-Holland is een nieuw template beschikbaar gemaakt, dat speciaal voor crowdfunding acties ingezet kan worden. Hierbij is goed gekeken naar de technieken op externe crowdfunding platforms. Het template bestaat uit onderdelen die per actie flexibel ingezet kunnen worden.
Campagneteller toont de actuele opbrengst en wordt automatisch bijgewerkt met elke online donatie.

Webformulier, gekoppeld met betaalprovider en CRM.
Voor/na slider, waarmee de bedreigingen/oplossingen getoond kunnen worden.
Campagne-popup, waarmee bezoekers op andere pagina’s van de website naar de actie geleid kunnen worden.

Social sharing, zowel de actie in het algemeen als de donatie zelf
Gerelateerd nieuwsoverzicht met belangrijke updates

Media-inzet
De actie is eerst geïntroduceerd bij de bestaande donateurs. De top 1000 donateurs ontvingen per post een mailing met alle projectinformatie. Een week later volgde een artikel in het huismagazine voor de overige donateurs. Daarna volgde 3 weken achtereen een e-mail naar donateurs en bestaande leads met uiteenlopende content (giftgevers uitgesloten). Deze content werd ook wekelijks gedeeld via social media.

Na 3 weken is het gestelde doel behaald. De actie loopt door en het aantal m2 blijft groeien dankzij aandacht in regionale kranten, social advertising en het wekelijks delen van ondersteunende content. Eind december wordt de mijlpaal van 50.000 m2 behaald.


Bezoek website — verleden: 2.000 // doel: 20.000 // resultaat: 30:000
Opbrengst campagne — verleden: €60.000 // doel: €180.000 // resultaat: €375.000
Aandeel website in donaties — verleden: 28% // doel: 50% // resultaat: 53%
Aantal nieuwe donateurs — 100 (verleden) // doel: 1.000 // resultaat: 1009

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

LimoenGroen en PUURPXL

Overige informatie

Wegens het grote succes, loopt de campagne door in 2021. Hierbij ligt de focus op onderstaande punten.

Publiciteit bij nieuwe aankoop
Landschap Noord-Holland verwacht op korte termijn een nieuwe aankoop te doen, mede dankzij de opbrengst van de actie in 2020. Dit moment zal worden uitgenut om extra aandacht te vragen voor de actie (PR) alsmede bewijslast te leveren voor de impact die de actie heeft, zoveel richting bestaande giftgevers als relaties die nog niet hebben gedoneerd.

+ Voeg case toe