30dagensurface

Omschrijving

Klopt de marketingboodschap met de realiteit? Microsoft nam de proef op de som met de #30dagenSurface-campagne en daagde drie professionals uit om 30 dagen lang te werken met de Surface Pro 3 en vroeg het drietal om een eindoordeel.

Doel

De Surface Pro 3 van Microsoft is nieuw type device, een krachtige 2-in-1 laptop, maar nog relatief onbekend als zakelijke oplossing voor (MKB) bedrijven.

Hoe kunnen we professionals laten ervaren wat de Surface Pro 3 voor hen kan doen in plaats van dat wij (Microsoft) verkondigen dat de Surface een goed device is?

Voor #30dagensurface kozen we bewust drie verschillende professionals. Rob Jacobs is een designer (ARA), die vaak gebonden is aan een desktopcomputer met tekentablet. Sebastiaan van Bokkel (oprichter Bobby’s Gin) is een echte ondernemer: veel op pad voor afspraken met klanten. Voor Céline Doornink (co-founder Headroom Assistance) is het noodzakelijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste apps en tools, zodat zij de ondernemers voor wie ze werkt optimaal kan ondersteunen.

Samen kregen zij 30 dagen de kans om de nieuwe Surface Pro 3 uitproberen. In video, beeld en tekst volgen we de drie testers 30 dagen lang in hun ervaringen en belevingen, zowel op LinkedIn als op de weblog van Microsoft.

Je kunt zelf overtuigd zijn van een product, maar werkt het ook voor mensen die het weer op een totaal andere manier gebruiken? We wilden ons laten verrassen. Niet sturen, maar meebewegen naar behoefte. Geen typische marketingcampagne. Geen acteurs, maar drie ambitieuze professionals. Geen gelikte boodschap, maar interesse die komt vanuit de mensen zelf.

Daarnaast moest de campagnecontent langer houdbaar zijn dan een gemiddelde campagne. De video's en interviews kunnen daardoor op een later moment dit jaar nogmaals gebruikt worden.

Resultaat

We wilden de Surface Pro 3 onder de aandacht brengen bij de MKB-doelgroep door een testteam ermee aan de slag te laten gaan.

Een belangrijk onderdeel van de 30 dagen challenge was de (video) content planning o.a. op LinkedIn. Er waren drie belangrijke campagne-momenten:
• De kick-off bij Microsoft
• Een bezoek bij de bedrijven
• Inleveren van het device / einde van de challenge

We ontwikkelden geen nieuwe website gemaakt, maar een take-over ontwikkeld voor de bestaande blog van Microsoft. Binnen deze omgeving hebben we blogs en videocontent geplaatst. Per moment werden korte video's gemaakt waarin we de testers aan het woord laten. Belangrijkste randvoorwaarde: de testers zijn eerlijk en laten hun mening over het product naar voren komen.

Dat dit de doelgroep aanspreekt, blijkt wel uit het feit dat er bovengemiddeld op de campagnecontent is geklikt. De (paid) campagne op LinkedIn heeft ruim een half miljoen impressies uitgeleverd binnen specifieke doelgroepen (ondernemers, IT-profs en early adopters) tegen een lage Cost-Per-Click (onder €2,00). Ook de YouTube video's kenden een goede performance (1.500 weergaven). Naast LinkedIn werd het testteam actief opgezocht op kanalen als Twitter en Instagram. De illustraties (gemaakt op de Surface) van Rob Jacobs op Instagram (o.a. van Madonna) + regram van Microsoft ontvingen ruim 400 likes.

Het positieve eindoordeel van het testteam bewijst dat de Surface daadwerkelijk geschikt is voor alle functiecategorieën. Na afloop van de challenge kwamen er spontane aanmeldingen van andere professionals om mee te doen. Voor hen wordt op 30/3 een Surface evenement georganiseerd.

+ Voeg case toe