90% tijdsbesparing door onze Automation tool ZeroClick

Omschrijving

Per week twee medewerkers fulltime inplannen voor het opzetten van display campagnes: veel fouten, vertraagde livegang, erg saai en ontzettend duur. Dit kan efficiënter! Wij ontwikkelden ZeroClick: de tool die de setup van een campagne automatiseert. Door ZeroClick te gebruiken hebben we de gemiddelde setup tijd met 90% gereduceerd.

Doel

Het handmatig opzetten van display campagnes is erg tijdrovend: neem 20 minuten voor het aanmaken van 1 (deel)campagne, verschillende platformen selecteren, een voor een de banners toevoegen, back-up banners toevoegen, uploaden, wachten, doelgroepen selecteren en check, check, dubbel check. Dan het hele riedeltje nog een keer voor hetzelfde land en dezelfde campagne. Doe dit keer 120, het gemiddeld aantal campagnes die Storm Digital uitvoert voor haar grote klanten. Fabriekswerk zou je het bijna kunnen noemen. Voor onze Stormvogels niet uitdagend en bovenal prijzig voor onze klanten, dus er moest een oplossing komen.

Doel? Minder uren handmatig werk, meer tijd voor media strategie en een stijging van de productiviteit en effectiviteit. In plaats van duizend klikken, terug naar 1 klik.

Resultaat

Allereerst hebben we met onze display en development teams gekeken naar de API (koppeling) van DoubleClick Campagne Manager waar we in werken om Display campagnes op te zetten. Dit, om te kijken of een automatisering überhaupt mogelijk is voor deze setup. De knappe knoppen hebben met elkaar gebrainstormd en gekeken naar de technische mogelijkheden.

De opties binnen API zijn eindeloos, maar er was een vraag die bovenaan stond: hoe kunnen we hier een simpele tool van maken? Met een overzicht van de resultaten zijn de developers en display consultants aan de slag gegaan met de strategie. Binnen al één maand stond het eerste resultaat op tafel: de eerst MVP met de naam ZeroClick. Deze MVP werkte volledig op het invullen van een ID en had nog geen frontend, alles ging via een toetsenbord. Zonder een muisklik kon je geen campagne opzetten, oftewel: ZeroClick.

3 maanden later was ZeroClick klaar: een tool waarbij je alleen de campagne naam, adverteerder en advertenties hoeft te uploaden, de rest gaat vanzelf. Resultaat: de gemiddelde setup tijd is met 90% gereduceerd. De effectiviteit van onze marketeers is gestegen, ze doen slimmer hun werk en de foutmarge is geminimaliseerd.

Overige informatie

Door deze slimme tool te gebruiken blijft er meer tijd over voor strategie, wat ervoor gezorgd heeft dat de CPA van onze grote klanten binnen het Display kanaal met gemiddeld 20% verlaagd is en we 15% meer conversies hebben weten te realiseren. Omdat deze tool zo'n succes is gebleken, zijn we nu volle bak bezig met het doorontwikkelen van nieuwe features. Zo is het vanaf volgende maand mogelijk om ook SEA campagnes via ZeroClick te analyseren en zijn we bezig met het toevoegen van het opzetten van A/B testen.

Storm Digital

Groningen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe