9292-app

Omschrijving

Met de nieuwe 9292-app kun je nóg makkelijker je reis plannen. Mede dankzij uitgebreide gebruikersfeedback is er een slimme, intuïtieve interface gebouwd die het reizigers mogelijk maakt om de app te personaliseren. Hoe vaker je de app gebruikt, des beter wordt-i!

Doel

De oude 9292-app zorgde in 2012 voor een grote stap voorwaarts in de gebruiksvriendelijkheid bij het krijgen van reisadvies. Zeven jaar later was de lat hoger komen te liggen. Dus werd het tijd voor een nieuwe app die de band met de reiziger vergroot en klaar is voor de toekomst.

De uitdaging was om een uiterst eenvoudige, handige reisapp te maken die draait om het gebruik van alle beschikbare reisopties en die zich intuïtief aanpast aan de gebruiker. Er is daarom veel aandacht besteed aan de gebruikersinterface. Vanaf het begin is er getest met gebruikers om de app echt te laten aansluiten op de wensen van reizigers.

Het kunnen personaliseren van de app is onderdeel daarvan. Het idee daarbij is, dat reizigers veel gebruikte trajecten en locaties kunnen toevoegen aan het beginscherm zonder een account te hoeven aanmaken. Ook is de gebruikerswens gerealiseerd om aan te kunnen geven of je eerst de fiets neemt of te voet gaat voordat je het OV neemt, iets wat geen andere planner nog goed heeft geïmplementeerd.

In de nieuwe app is de focus weggenomen van dienstregelingen en een rigide van-A-naar-B-planning, zoals andere bekende reisplanners hebben. In plaats hiervan past het scherm zich aan aan de gebruiker. Immers, elke reiziger heeft andere wensen ten aanzien van haar route. Hoe vaker de app wordt gebruikt, des te beter weet-i wat de gebruiker nodig heeft en wanneer. Dankzij dit voorspellend vermogen voelt de nieuwe 9292-app buitengewoon intuïtief aan.

Resultaat

Met de nieuwe app is de herkenbaarheid van 9292 vergroot ten opzichte van de andere beschikbare reisapps. Hiervoor is de merkidentiteit direct vertaald naar de vormgeving van de app. Elke merkkleur heeft een duidelijk doel gekregen. Samen met de subtiele animaties is de app direct herkenbaar, zelfs van veraf.

Door het perfect in balans brengen van elk scherm en elke flow is het gelukt om de informatie zo gestructureerd en duidelijk mogelijk aan te bieden, zelfs voor reizigers met haast. De app geeft reizigers volledige controle over reisvoorkeuren, inclusief (huur)fietsen. In plaats van te overweldigen met opties, leert de app en past-i zich aan.

Om deze opzet te optimaliseren is er veelvuldig gebruikgemaakt van bètatesters. De app is grondig getest om ervoor te zorgen dat de informatie snel kan worden gescand en gemakkelijk te begrijpen is voor alle gebruikers, zowel visueel als hoorbaar. Ook biedt de app opties als ‘minder lopen’ voor mensen die minder mobiel zijn.

Waar 9292 25 jaar geleden begon met telefonische ondersteuning aan reizigers, belichaamt de nieuwe app deze persoonlijke benadering. Nu er meer concurrerende reisapps beschikbaar zijn, bevestigt de nieuwe 9292-app die positie. De app tilt dit naar een hoger niveau, past zich aan aan reisbehoeften, maakt het toegankelijker voor slechtzienden, forensen die minder goed te been zijn, mensen met een krap budget, maar ook voor toeristen. Dankzij de nieuwe 9292-app is elke reiziger optimaal ondersteund bij het plannen van haar reis met het openbaar vervoer.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Morrow, Polteq

Overige informatie

Vanwege de miljoenen sessies per dag is er een duurzame architectuur neergezet waarmee zo veel mogelijk apparaten bediend kunnen worden. Er is daarbij gekozen voor native apps: platformen die door de leveranciers van de besturingssystemen blijvend zullen worden ondersteund.

Vanuit eenzelfde overweging van duurzaamheid heeft Q42 tijdens de ontwikkeling 9292-programmeurs opgeleid tot native app-ontwikkelaars. Op deze manier is geborgen, dat het eigen ontwikkelteam van 9292 de apps na de lancering volledig in beheer heeft. Het team heeft genoeg ervaring opgedaan om de apps zelf door te ontwikkelen en regelmatig updates te releasen in de app stores.

De nieuwe 9292-app is vanaf februari 2020 gefaseerd uitgerold. Eerst de Android-toestellen en daarna de update voor iPhones. In de loop van dat jaar zijn er allerlei nieuwe features toegevoegd aan de app, zoals informatie over deelfietsen. Daarbij worden de route naar het verhuurpunt getoond, de prijs en er wordt rekening gehouden met de beschikbaarheid van de fietsen en de openingsuren. Met de nieuwste update kunnen e-tickets voor het openbaar vervoer gekocht worden, en is er een drukteverwachting toegevoegd aan het reisadvies.

+ Voeg case toe