ABN AMRO Talent Stage ontdekt talent tijdens de Uitmarkt

Omschrijving

ABN AMRO is sinds 2014 hoofdpartner van de Uitmarkt, het grootste gratis culturele festival van Nederland. De Talent Stage maakte het podium van de Uitmarkt bereikbaar voor heel Nederland. Een slimme en effectieve social en influencercampagne zorgde voor de juiste deelnemers en voor de juiste zichtbaarheid binnen cultuur minnend Nederland.

Doel

ABN AMRO is een sympathieke en betrokken organisatie die zowel groot als klein talent signaleert en helpt met het realiseren van ieders doelen, ook talent in het domein Kunst en Cultuur.

In deze campagne komt dit tot uiting in het letterlijk bieden van een podium voor cultureel talent tijdens de Uitmarkt.

In concrete doelen voor deze actie:

> Minimaal 50 kwalitatieve aanmeldingen (ingezonden video's).
> Toename share of voice in (social) berichtgeving (ABN AMRO i.c.m. Uitmarkt).
> Toename engagement rate op Facebook.
> Groei Instagram-account ABN AMRO.
> Toename engagement rate op Instagram.
> Bovengemiddelde uitkijkratio Snapchat stories.

Resultaat

Er zijn twee belangrijke keuzes gemaakt:

1. Werken met influencers om de actie de juiste signatuur (credibility) mee te geven en daarmee moeilijk bereikbaar cultureel talent aan te trekken
2. Werken met influencers om het juiste campagnebereik te realiseren

Dit resulteerde in een samenwerking met een groot aantal 'talent hubs’ (bestaande partners van de bank aangevuld met nieuwe partijen, zoals Grote Prijs van Nederland, HKU Theateropleiding) - die actief werden gevoed met digitaal campagnemateriaal - en natuurlijk met de grote motor binnen deze campagne - Annegien Schilling. Een talent dat in beeld kwam via de eigen Instagram monitor van Social Inc.

Alle betrokkenen raakten dermate enthousiast over de rol van Annegien, dat besloten is om i.s.m. bureau Zandbeek een PR-stunt te organiseren, in de vorm van de expositie van haar werk in Amsterdam Centraal Station!

Verder werd er een duidelijke voor/tijdens/na aanpak gehanteerd, waarbij ABN AMRO tijdens de Uitmarkt als eerste Nederlandse bank Snapchat gebruikte en Annegien het Instagram account van ABN AMRO 'overnam'.

> Aantal kwalitatieve aanmeldingen (ingezonden video’s) 150% boven target.
> Verhoogde organische loverate op Instagram (tussen de 2,5% en 5% tijdens account take-over).
> Stijging van ruim 8% in het aantal volgers op Instagram.
> Zeer positief sentiment op content van Annegien waarin een koppeling wordt gemaakt met het merk ABN AMRO.
> Een toename in fysieke traffic naar de activiteiten van ABN AMRO tijdens de Uitmarkt.
>Veel media-aandacht voor de samenwerking tussen Annegien Schilling en ABN AMRO.

Overige informatie

BrandBase was verantwoordelijk voor het creatieve concept van de Talent Stage.

SOCIAL.INC

Amsterdam
SOCIAL.INC
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe