Beerwulf.com

Omschrijving

De lekkerste speciaalbieren, gewoon thuisbezorgd. Beerwulf en Valtech maken het mogelijk met Beerwulf.com. Een internationaal e-commerce platform waarop consumenten kennismaken met het groeiende aanbod van speciaalbieren en brouwers gemakkelijk hun assortiment beheren. Dit kan inmiddels al in meerdere EU-landen, dus Beerwulf is hard op weg dé Europese internetspeciaalbierwinkel te worden.

Doel

Het doel was het ontwikkelen van Beerwulf.com als 'double sided' platform. Enerzijds moest het platform consumenten de gelegenheid bieden speciaalbieren te kopen en kennis te laten maken met nieuwe bieren. Anderzijds moest het brouwers een aantrekkelijk nieuw verkoopkanaal aanbieden.

Naast het nieuwe e-commerceplatform moest Valtech (in nauwe samenwerking met Beerwulf/Heineken) tegelijkertijd ook de gehele brand identity en alle daaraan verbonden uitingen ontwikkelen. Dat geldt ook voor de wijze van inkoop, fulfilment en betalingsafhandeling. Initiatiefnemer Heineken wilde zo aantreden tot de Europese e-commercemarkt voor speciaalbieren. Het in Nederland gelanceerde minimum viable product (MVP) moest daarvoor over verschillende assen wordt opgeschaald: UX & features, B2B en uitrol naar België, UK, Frankrijk en Duitsland.

Onder de nieuwe features zat bijvoorbeeld de mogelijkheid een cadeauverpakking speciaalbier met persoonlijke boodschap te versturen, die rond Vaderdag en Sinterklaas (met begeleidende campagne) voor omzetpieken van het respectievelijk 50- en 100-voudige zorgde.

Verder kregen bierbrouwers enkele maanden na lancering ook de mogelijkheid hun assortiment zelf op de site te plaatsen. Het Beerwulf-team, dat hiervoor eerder de door de brouwer aangeleverde informatie op de site verwerkte, verzorgt nu alleen nog de eindredactie.

Resultaat

Het UX concept werd (na een test op eindgebruikers) december 2016 afgerond. Na 4 sprints van 3 weken ging de MVP op 2 maart live. In die korte periode bouwde een team van op zijn piek 30 mensen de gehele site van merkidentiteit en design tot fulfilment van de grond af aan op.

De Beerwulf product owner, marketing- en IT-managers werkten hiervoor zeer nauw samen met de UX en visual designers, front- en backend developers, digitale marketeers en scrum master van Valtech. Die werkten hard aan het robuuster maken van de site tot de vuurdoop rond Vaderdag.

Vanaf de zomer tot eind 2017 rolde Beerwulf internationaal uit naar de vijf beoogde Europese markten. Vanaf december 2017 is Beerwulf op zes grote Europese biermarkten aanwezig.

Enkele wapenfeiten:
- MVP in productie binnen 3 maanden
- Conversie en omzet boven benchmark en doelstelling (> 1,5 miljoen).
- Rollout in jaar 1 naar 5 EU-landen: Nederland, België, UK, Frankrijk en Duitsland
- Organisatie opgeschaald van 3 naar 45 medewerkers (15 bij Valtech, 30 bij Beerwulf).
- Na lancering:
> 20 orders per dag
> Vaderdag: 1.000 orders per dag
> Daarna: 200 orders per dag
> Rond sinterklaas en Kerst: 2.000 orders per dag

Overige informatie

Het platform is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Beerwulf en Valtech. Op de piek waren er vanuit Valtech 3 teams met in totaal 15 mensen gelijktijdig aan het werk. Daardoor kon de site met nieuwe merkidentiteit niet alleen binnen zeer korte tijd live, maar waren er bijvoorbeeld ook vanaf dag een real-time statistieken over aantallen bezoeken en conversies voorhanden.

Beerwulf heeft verder vanaf dag 1 ambitie uitgesproken om zoveel mogelijk zelf te kunnen doen. Dit betekende een onconventionele samenwerking, waarbij er gedurende het jaar steeds meer nieuwe mensen bijkwamen. Vanaf het eind van 2017 heeft Beerwulf ook de continue doorontwikkeling van het platform in eigen beheer. Valtech blijft strategisch partner voor grote nieuwe projecten.

Valtech

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe