Begrijpelijk en persoonlijk pensioen bij Ahold Delhaize

Omschrijving

Ahold Delhaize Pensioen (hierna Ahold) wil haar pensioenpropositie persoonlijk, relevant en begrijpelijk maken. Het welzijn en de toekomst van medewerkers binnen Ahold is hierin leidend. Toonaangevend werkgeverschap is het beoogde resultaat. We are you heeft samen met Ahold een persoonlijk digitaal platform ontwikkeld. Daarbij is activatie op gedragsverandering de drijfveer.

Doel

De publieke mindset met betrekking tot pensioen is erg complex. Nadenken over ‘oud zijn’ is abstract en kent een negatieve lading. Het menselijk brein kent van nature een overwaardering van korte termijn doelen over toekomstperspectief. Er lijkt een collectieve desinteresse te zijn omtrent pensioen. Hierdoor voelt de individuele pensioendeelnemer zich onvoldoende gemotiveerd en is het bewustzijn laag. Hoe jonger de deelnemer, hoe onzekerder en abstracter de klantreis. Hoe lager het kennis- en interesseniveau, hoe groter de effort om in actie te komen.

Het digitale platform reikt de individuele Ahold deelnemer relevante en persoonlijke inzichten aan en biedt bijpassend handelingsperspectief. Daarmee kan de deelnemer tijdig de juiste keuzes maken voor nu en later. Life events zoals samenwonen, trouwen en gezinsuitbreiding zijn daarin key drivers om relevant te zijn en de conversatie op te starten. Succesverhalen van anderen zijn daarbij een krachtige tool om de deelnemer te inspireren en motiveren.

Door interactie met de content leert het platform de gebruiker beter kennen en kan de communicatie persoonlijker worden gemaakt. De tone-of-voice wordt toegespitst op de ontvanger en er wordt een profiel opgebouwd voor toekomstige triggers. Zodoende stijgt de engagement van de deelnemers van Ahold, worden zij geactiveerd om tijdig met hun pensioen bezig te zijn en neemt de bewustwording toe. Een mooie bijdrage aan het goed werkgeverschap van de Ahold organisatie.

Resultaat

Met het nieuwe platform zet Ahold flinke stappen op gebied van digital maturity. Daar waar zij voorheen een “platte brochure-site” had, werkt Ahold nu toe naar persoonlijke communicatie via het platform. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de marketing capabilities van het Sitecore platform.

Door de custom ontwikkelde pensioenplanner, kan de deelnemer eenvoudig zijn pensioenscenario’s overzien. Het resultaat kan opgeslagen en gedeeld worden en geeft Ahold een ideaal aanknopingspunt om de waarde van de dialoog en het persoonlijk contact met haar deelnemers sterk te vergroten. Een persoonlijk pensioenvoorstel passend bij zijn huidige situatie én voorbereid voor zijn toekomstige lifestyle is het resultaat.

De cijfers van de eerste 2 maanden van 2019 zijn verrassend goed. De engagement op de content is bijna verdrievoudigd, het bounce-percentage is ruim gehalveerd, ruim 1.100 Ahold medewerkers hebben de pensioenplanner al geraadpleegd en de inlog-drempel is door middel van DigiD extreem afgenomen.

De perceptie op werken verandert de laatste jaren sterk. Goed werkgeverschap krijgt een andere betekenis en vrijheid en zelfregie zijn daarbij leidend. De lifestyle van het individu krijgt toenemende aandacht in de work-life balance en een werkgever is een faciliterende factor in het carrièrepad van de individu.

Met het nieuwe platform heeft Ahold een krachtige tool in handen om haar deelnemers te faciliteren in hun carrière en te ondersteunen in de keuzes die zij maken voor de toekomst.

Dát is goed werkgeverschap en de deelnemer centraal stellen!

We are you

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe