Beleef de Nachtwacht

Omschrijving

In 2019 is het 350 geleden dat Rembrandt stierf. Voor dit themajaar ontwikkelden Q42 en Fabrique in samenwerking met het Rijksmuseum en de NTR de interactieve documentaire "Beleef de Nachtwacht". Nooit eerder was het mogelijk om Rembrandts beroemde schilderij van zo dichtbij te ervaren.

Doel

Tijdens het Jaar van Rembrandt pakt het Rijksmuseum uit met een aantal grote tentoonstellingen en organiseert de NTR met "Project Rembrandt" op televisie een zoektocht naar het grootste schildertalent van Nederland. In aansluiting daarop moet de interactive "Beleef de Nachtwacht" het beroemde werk online tot leven wekken door extra verdieping te bieden op een aanstekelijke, immersieve manier.

Doelstelling is daarbij om in 2019 120.000 unieke bezoekers te bereiken en hen middels interactieve storytelling Nederlands beroemdste schilderij op een nieuwe manier te laten ervaren. Met html-videotours die inzoomen tot in het kleinste detail, rijke achtergrondinformatie, uitgelichte figuren, nieuw gecomponeerde muziek, voice-overs en nog veel meer.

Op beleefdenachtwacht.nl kom je niet alleen te weten wat dit schilderij nou zo bijzonder maakt. Door extreem in te zoomen ontdek je allerlei details die je anders nooit zou zien. De verhalen en geheimen van "De Nachtwacht" worden in de Nederlandse versie van de interactive verteld door acteur Nasrdin Dchar. Voor het jonge publiek biedt de website een speciale audiovisuele tour van Het Klokhuis, ingesproken door Klokhuis-presentatrice Sosha Duysker. Ook is er een Engelse versie, nightwatchexperience.com, waarbij presentator Ikenna Azuike de audio heeft ingesproken.

De interactieve reis door Rembrandts "Nachtwacht" is extra immersief gemaakt door de speciaal gecomponeerde muziek van Hans Nieuwenhuijsen en Selle Sellink. De gelaagde soundscape zorgt ervoor dat de muziek verandert, als je door het schilderij beweegt. En met positionele audio, zoals een schot bij het detail van een geweer, wordt de storytelling kracht bijgezet.

Resultaat

Als basis voor "Beleef de Nachtwacht is Micrio ingezet, technologie van Q42 om gemakkelijk en soepel enorme afbeeldingen online te bekijken. Net als bij de eerdere Bosch-interactive uit 2016 hebben we een enorme hi-res afbeelding van een kunstwerk gebruikt, waarop je tot de pigmentkorrels kunt inzoomen. Micrio knipt die kneitergrote afbeelding op in kleine stukjes, zodat je niet hoeft te wachten op het laden van het geheel. En als je opzij beweegt, worden razendsnel de daarvoor benodigde delen ingeladen, voor zover dat nog niet gedaan was door de voorspellende logica.

Sinds lancering eind januari 2019 heeft de website organisch al meer dan 60.000 unieke bezoekers bereikt. Zij blijven gemiddeld 7 minuten op de site.

Naar verwachting stijgt het aantal unieke bezoekers en terugkerende bezoekers op korte termijn snel door toenemende aandacht in de pers, op congressen, festivals, in de klas en via blogs en bladen. Ook zal de interactive met de geplande restauratie van "De Nachtwacht" uitgebreid worden met verhalen en nieuwe bezoekers trekken.

De eerste reacties van bezoekers zijn zeer lovend, zoals de voorbeelden hieronder laten zien:

“This is amazing, an online interactive tour of Rembrandt’s painting 'Night Watch' that reveals its many secrets.” (@HeyFiber)

“Interactive documentaries are efficient learning tools, this one I like a lot” (@darkOenergy)

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Fabrique
STILL Productions

Overige informatie

Uitgangspunt van het concept was om de verhalen in het schilderij tot leven te wekken. Via thema’s ontdekt de bezoeker de verhalen. Dit kan via twee flows: een passieve met tours waarin de bezoeker achterover leunt en het verhaal bekijkt en een actieve flow waarbij de bezoeker zelf op ontdekking gaat.

Een interactieve reis vraagt om een goed ontwerp. Het design zorgt voor een intuïtieve beleving. In het design ligt de focus op interactie en op transities en bewegingen. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan details, zoals de overgangen van het ene naar het andere verhaal. Allemaal om de bezoeker onder te dompelen in het verhaal van "De Nachtwacht" waar er altijd nog meer te ontdekken valt.

"Beleef de Nachtwacht" laat zien hoe online storytelling in de culturele sector naar een hoger niveau getild kan worden. Een van Nederlands beroemdste kunstwerken is tot leven gewekt door het gebruik van nieuwe technologie en de creatie van extreem hoogwaardige content. Het is een voorbeeld van online immersiviteit die je zelden aantreft op het web.

Door de audio-visuele verrijking en de vele prijsgegeven geheimen in beleefdenachtwacht.nl zal geen enkele bezoeker van de site ooit nog Rembrandts meesterwerk hetzelfde kunnen zien.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe