Beter in Bed

Omschrijving

De app 'Beter in Bed’ geeft informatie en praktische tips over veilige, prettige en gewenste seks. Een virtuele coach leidt jongeren spelenderwijs door de app en zorgt er voor dat ze steeds dichter bij tips en adviezen komen die bij hun passen.

Doel

Soa Aids Nederland, MBO Raad en Rutgers WPF vroeg ons een app te ontwikkelen over seksuele gezondheid en weerbaarheid voor Testjeleefstijl.nl. Dit een online test voor MBO jongeren op het gebied van gezondheid, drank, drugs, seksualiteit en andere vragen waar jongeren tussen de 12 en 25 soms mee zitten. Op basis van hun score in de test (groen, oranje, rood) krijgen jongeren tools aangereikt om hen verder te helpen. De app richt zich op jongeren tussen 16 en 20 jaar van MBO niveau (1-4). Doel was om een op te ontwikkelen die moeilijke of gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaat. Geen saaie app, maar een waar je echt iets aan hebt en die jongeren ook in hun vrije tijd willenraadplegen!

Resultaat

De opdracht: maak een app die jongeren goed voorlicht over seksualiteit en tegelijkertijd aantrekkelijk en interessant genoeg is om te raadplegen in hun vrije tijd. Uit de eerste verkennende onderzoeken met de doelgroep bleek dat jongeren erg nieuwsgierig zijn naar seksstandjes. Geen porno, maar juist verschillende standjes die je gemakkelijk samen met een nieuwe vriend of vriendin kunt uitproberen. Dit is verwerkt in de app.

De app is alleen gelanceerd via het test je leefstijl platform. Een van de belangrijkste resultaten is eigenlijk dat docenten de module seksualiteit vaak uit de test blijken te halen. Ze vinden dat jongeren hier nog niet aan toe zijn of dat het te expliciet is. Hoewel dit heeft gezorgd voor minder downloads blijkt hieruit direct de relevantie van de app!

De app geeft jongeren inzicht in hun eigen seksuele gezondheid. Dit is extreem privé en persoonlijk en daarbij is tailoring, het op maat aanbieden van de informatie, cruciaal. Val je op jongens, meisjes of allebei? Zit je in een relatie? Heb je wel of geen seksuele ervaring? De informatie is geplot op cirkels: hoe dichterbij het midden, hoe meer informatie over jezelf gaat en de app advies op maat geeft.

Tot nu toe zijn er bijna 4000 gebruikers, ruim 120000 sessies en 150000 schermweergaven

Doordat de app alleen via test je leefstijl is gepromoot is hij nog net heel vaak gedownload. Wel zien we dat jongeren de app intensief gebruiken en terugkeren. Dit geeft aanleiding om de campagne rond de app uit te breiden.

IJsfontein

Amsterdam
IJsfontein
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe