Zusss: Een relevantere customer journey

Omschrijving

Eerder implementeerde XSARUS voor Zusss het Magento commerceplatform. Als digital partner van Zusss adviseerde XSARUS om het nieuwe platform aan te grijpen om nóg meer data gedreven te werk te gaan zodat Zusss relevanter kan worden in de customer journey en zo nog persoonlijker kan zijn voor haar klanten.

Doel

'Blij zijn, blij blijven”, dat is wat Zusss voor haar klanten wil. Of dit nu nieuwe bezoekers of terugkerende klanten zijn: Zusss wil het verschil maken door klanten optimaal van dienst te zijn.

Een tool die we hebben ingezet is Datatrics. Datatrics helpt organisaties om een persoonlijke band met de klant te kunnen ontwikkelen. Het zelflerende, schaalbare en praktische Customer Data Platform (CDP) van Datatrics verzamelt realtime profielen en plaatst deze in verschillende segmenten. Op basis van deze profielen kunnen organisaties inspelen op de wensen en behoeften van een bezoeker, waardoor customer journeys persoonlijker én relevanter gemaakt kunnen worden.

Voordat de verschillende fases van de customer journey geoptimaliseerd kunnen worden, moet er eerst data verzameld worden. Dit ‘opbouwen’ van data, gebeurt automatisch door Datatrics, na de implementatie op de webshop en uiteraard pas nadat bezoekers akkoord zijn gegaan met cookietracking. Zodra er voldoende data beschikbaar is, kan gestart worden met het relevant en persoonlijker maken van de journey.

De customer journey binnen Datatrics bestaat standaard uit vier fases: De oriëntatiefase, de vergelijkingsfase, de beslissingsfase en als laatste de evaluatiefase. Op basis van onder andere klik- en zoekgedrag bepaalt Datatrics in welk profiel of look-a-like profiel een bezoeker past en in welk van de fases deze bezoeker zich bevindt. Op basis van het profiel en de daarbijbehorende kernmerken, worden gepersonaliseerde touchpoints getoond.

Resultaat

Binnen Datatrics zijn de resultaten per touchpoint overzichtelijk in te zien. Hoewel sommige touchpoints uitzonderlijk goed presteren – sommigen zorgen in het geval van Zusss voor een conversieratio toename van 40% – is het belangrijk om de resultaten te zien in de volledige breedte van de customer journey. Het is daarom waardevoller om te kijken naar de overall prestaties en dit ook in Google Analytics goed door te meten. Bij Zusss zien we dankzij de inzet van Datatrics het conversieratio in de showgroep 16% hoger liggen dan in de hidegroup. Ook is een duidelijke toename in waarde per sessie te zien.

Overige informatie

Campagnes
Naast het optimaliseren van de touchpoints binnen de verschillende fases van de journey, kunnen in Datatrics ook campagnes aangemaakt worden. Een belangrijk verschil tussen de geoptimaliseerde touchpoints in de journey en een campagne is dat een campagne aan iedereen of aan bepaalde segmenten binnen de showgroep wordt getoond. Dit gebeurt dus niet op basis van eerder klik- of zoekgedrag zoals bij de touchpoints. Het gaat om een boodschap die voor grotere groepen bezoekers relevant is. Voorbeelden van campagnes zijn een Sale of Black Friday campagne of het tonen van relevante productaanbevelingen in de winkelwagen om cross- en upsell te realiseren.

XSARUS

Middelharnis
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe