Branding & offline sales boosten met online marketing

Omschrijving

“Let us inspire you to ride!” Dit is de wereld van REV’IT! motorkleding. Een internationale wereld met drie typen motorrijders, ieder met een eigen benadering. Tijdens de branding campagne van de collectie lancering zijn deze rijders apart getarget via betaalde kanalen zoals YouTube, Facebook, Instagram en het Display netwerk.

Doel

De intrinsieke motivatie tot motorrijden verschilt voor de drie verschillende typen motorrijders die REV’IT! onderscheidt. Om de nieuwe REV’IT! collecties voor deze doelgroepen optimaal te introduceren, was het noodzakelijk hen te vinden door de juiste targeting.

Het voornaamste doel van deze branding campagne had dan ook te maken met de ‘branded landing’ van deze nieuwe collectie; het juiste rijderstype onderscheiden en hen met de juiste content triggeren. Met als ultiem doel dat het merk REV’IT! meegenomen wordt in de consideratie tijdens het koopproces van motorkleding (geheel volgens het customer journey model).

Om dit branding doel te meten, zijn enkele meer concrete en vooral meetbare branding doelstellingen opgesteld voor inzicht in de effectiviteit van de campagne:

1. Meer kwalitatieve website bezoekers: om vast te stellen dat de juiste doelgroep is getarget met de juiste content, is voornamelijk naar kwaliteit van het bezoek gekeken.

2. Stijging in branded (zoek)verkeer: naast een direct effect van de middelen ingezet voor deze campagne is ook naar een neveneffect gekeken door te kijken naar branded (zoek)verkeer.

3. E-mail lijsten opbouwen: ervan uitgaande dat men geïnteresseerd raakt in het merk REV’IT! is het aannemelijk dat men graag op de hoogte blijft van het merk.

4. Stijging in volgers op verschillende instagram accounts: voor iedere groep motorrijders heeft REV’IT! een eigen account opgericht, waarop content specifiek voor iedere doelgroep getoond wordt. Door iedere doelgroep te wijzen op deze relatief nieuwe kanalen is geprobeerd de interactie met de doelgroep op te zoeken.

Resultaat

Het belangrijkste campagne-onderdeel was de juiste kadering van ieder motorrijder type voor ieder kanaal. Door uitgebreid te onderzoeken hoe de specifieke segmenten zich gedragen, waar ze aanwezig zijn, wat de interesses zijn, welke YouTube kanalen ze bekijken, etc. is een basis gelegd, waarmee op alle ingezette kanalen specifieke doelgroepen zijn ingesteld.

Voor een optimaal effect is sequential advertising ingezet. Waarbij met behulp van opvolgende advertenties bezoekers een sequence doorliepen. Zo zagen ze eerst banners met een introductie boodschap, vervolgens een relevante motorjas uit de relevante sub-collectie en tot slot een boodschap gericht op een bijbehorend kledingstuk (een broek, handschoen of schoen). Deze boodschap steeds ingepakt in geanimeerde banners of video’s waarin een balans is gevonden tussen de REV’IT! huisstijl en gebruiksvriendelijkheid.

In cijfers: deze campagne leverde een meer dan een verdubbeling van (nieuwe) gebruikers op de website (+122,7%) op. Het directe verkeer is met 88,61% gestegen en organisch branded verkeer met 154,22%. Ook het directe en branded organisch verkeer is gestegen met 27,57% in sessieduur (3:55min naar 5min). De laatste doelstelling is ook gerealiseerd doordat op Instagram een enorme stijging te zien was in het aantal volgers per motorrijders-pagina.

Ook is een offline effect teruggekoppeld. Het externe dealernetwerk van REV’IT! merkte de effecten van de campagne, doordat bezoekers in de winkels specifiek informeerde naar de producten die getoond in de campagne visuals en video’s.

Overige informatie

De, in Nederland ontworpen REV’IT! motorkleding, wordt ontwikkeld voor verschillende motorrijder typen. Zoals eerder genoemd, voor rijder met verschillende intrinsieke motivatie tot motorrijden. Zo onderscheid REV’IT!:

1. De reizende motorrijders (Adventure) die zijn motivatie vindt in het ontdekken van nieuwe (vaak offroad) paden. Vaak reist deze persoon met behulp van zijn motor.

2. De sportieve motorrijder (Sport) die zijn motivatie vindt in de adrenalinekick en de snelheid waarmee hij rijdt. Deze rijder is dan ook regelmatig op het circuit te vinden.

3. En tot slot de forens (Urban), dit is een motorrijder die de motor verkiest boven ieder andere transportmiddel omdat deze het meest efficiënt is. Deze rijder is voornamelijk in Europese steden zoals Milaan en Parijs te vinden.

Tijdens deze campagne richtte REV’IT! haar pijlen op deze drie verschillende motorrijder typen in de grootste motor-industrieën in Europa. Denk daarbij aan: Italië, Spanje, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Ieder met content in de eigen taal en content voor ieder motorrijders type in dat land.

Het van oudsher B2B merk REV’IT! heeft sinds een jaar een B2C-lijn ingezet, waarmee voorzichtige eerste stappen richting rechtstreekse communicatie met haar eindgebruiker zijn gezet. Deze eerste branding campagne is dan ook onderdeel van deze richting. REV’IT! is nog altijd sterk afhankelijk van haar dealernetwerk door heel Europa. Met dit in het achterhoofd, is dan ook gekozen voor een branding gerichte aanvliegroute in deze campagne, waarbij een conversie niet direct tot doel is gesteld om kanaal- en dealerconflicten zoveel mogelijk te voorkomen.

Fingerspitz Online Marketing

Breda
Fingerspitz Online Marketing
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe