BrandMR: het recht toegankelijk voor iedereen

Omschrijving

Brandmeester staat voor juridische hulp op een nieuwe manier. Voorspelbaar, met een vaste prijs en helemaal online. In een fijne samenwerking hebben we de complete legal service ontworpen, gebouwd en voorzien van content. Zodat Brandmeester klaar is om de traditionele, juridische markt open te breken.

Doel

Een kwart van de Nederlanders blijkt bij een juridische vraag of probleem geen hulp te zoeken. Ze hebben geen rechtsbijstandverzekering, en vinden de kosten van een advocaat te hoog en onvoorspelbaar. Brandmeester biedt juridische hulp in vier heldere stappen, elke stap voor een vaste prijs. Je bepaalt zelf of je de volgende stap zet. Dat gebeurt met 'een combinatie van (online) deskundige juridische hulp door ervaren advocaten en juristen en een eenvoudige en persoonlijke stijl van communiceren'. De stappen zijn: een online check, een persoonlijk advies, in gesprek of bezwaar en procederen of in beroep.
Bij de ontwikkeling van BrandMR hanteerden we 4 doelen:

A. Juridische hulp betaalbaarder maken
Advocaten vind je op de Zuidas of om de hoek, maar goedkoop zijn ze vaak niet. Uit onderzoek blijkt hun gemiddelde uurtarief 217 euro. Met als gevolg dat de kosten hoog en onvoorspelbaar zijn. Dat vindt SRK rechtsbijstand, uitvoerder van juridische hulp voor klanten van rechtsbijstandsverzekeraars, niet kunnen.

B. Juridische hulp toegankelijker maken
De advocatuur is erg versplinterd, 98% van de kantoren is kleiner dan 20 FTE. Voor iedere vraag moet je weer naar een ander loket. Bij BrandMR kun je terecht voor iedere juridische vraag.

C. Een nieuw duurzaam verdienmodel ontwikkelen
Het aantal rechtsbijstanddossiers van bestaande klanten neemt af. SRK rechtsbijstand wil met het nieuw bedrijfsonderdeel ‘BrandMR’ een nieuwe doelgroep (onverzekerden) aanboren.

D. Veranderen van de markt
De juridische markt is erg conservatief. SRK rechtsbijstand wil met BrandMR op een disruptieve manier de markt opschudden om innovatie te stimuleren.

Resultaat

Omdat Brandmeester geen standaard advocatenkantoor is, ziet het er visueel ook anders uit. Fris, levendig, eigentijds en persoonlijk. Want ook al word je helemaal online geholpen, het voelt altijd persoonlijk aan, mede dankzij de terugkerende foto van je advocaat of jurist.

Je vindt je dossier achter de log-in. In deze MijnOmgeving staan alle stappen die te voorspellen zijn, alvast klaar. Dus meldt een klant middernacht zijn arbeidsconflict aan, dan kan hij gelijk aan de slag. De copy is zo geschreven dat zij begrijpelijk is voor iedereen. We vragen dus niet naar iemands ‘juridische conflict met betrekking tot arbeid’, maar gewoon: wat is er aan de hand? Vlot, zonder in jip-en-janneketaal te schrijven.

In de MijnOmgeving lagen de grootste technische uitdagingen. Het is een single page application met een diepe integratie op een juridisch systeem. Dit systeem is complex, maar door de gebruiksvriendelijke interface heeft de gebruiker daar geen last van. Hij krijgt met een paar simpele vragen in de checklist de juiste advocaat toegewezen. En kan dankzij de koppling met de agenda van de advocaat makkelijk een afspraak inschieten.

Toen Brandmeester begin oktober 2019 live ging met een soft launch, waren we voorpaginanieuws bij Het FD. De Tweede Kamer stelde vragen en minister Sander Dekker noemde het een ‘uitermate interessant initiatief’. Dan weet je dat je iets aan het veranderen bent. Rechtsbijstand aanbieden aan particulieren tegen een vaste, lage prijs is dan ook echt vernieuwend in de conservatieve, juridische markt!

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

LabDigital, XXS Amsterdam

Overige informatie

We waren from scratch betrokken. Het concept stond en er waren merkwaarden, maar hoe gaat de service werken? En hoe ziet die eruit? Alles lag nog open. We hebben het concept ontworpen en gelijk getest met gebruikers. Met enthousiaste reacties en nuttige feedback zijn we de scrum in gegaan. In een intensieve samenwerking met de Brandmeesters, LabDigital, Bikkelhart en XXS hebben we in 7 sprints de complete dienst neergezet. En deze daarna steeds meer verfijnd en uitgebreid, altijd met checks bij de gebruiker.

BrandMR presenteerde zich per 13 januari officieel als nieuw merk in de campagne ‘Regel Recht met BrandMR’. Het merk verleent rechtsbijstand aan mensen zonder rechstbijstandverzekering. In de commercial die geregisseerd is door Johan Kramer introduceert XXS Amsterdam Fred Bok. John de Vries, Creative Director XXS Amsterdam, legt uit: 'Als assertieve Nederlanders komen we graag voor onszelf op. De hoofdpersoon in de campagne, Fred Bok, is daar niet anders in. Maar als het te ingewikkeld wordt of te onzeker is daar gelukkig voor Fred een heldere oplossing. Met dit inzicht willen we het merk BrandMR sympathiek en onderscheidend neerzetten.'

De eerste commercial in de reeks heeft betrekking op hulp bij ontslag. Gedurende het jaar komen meer rechtsgebieden aan bod.

Over hoe je een disruptive dienst bouwt die het helemaal anders doet, gaven Fabrique en BrandMR een presentatie tijdens Emerce Finance. Hiervan is dit verslag geschreven:
https://www.emerce.nl/cases/hoe-je-een-disruptieve-dienst-bouwt-die-het-helemaal-anders-doet

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe