BredaPhoto International Photo Festival

Omschrijving

Het gerenommeerde fotofestival BredaPhoto had behoefte aan een vernieuwing van haar online positionering, strategie en website. Deze moesten bijdragen aan het verkopen van meer tickets en het opbouwen van een community, zodat de doelgroep ook buiten de festivalperiode om verbonden zou blijven met het merk. De resultaten zijn indrukwekkend.

Doel

Fotofestival BredaPhoto beleefde van 15 september t/m 30 oktober 2016 haar 7e editie. Op diverse binnen- en buitenlocaties waren 7 weken lang meer dan 25 exposities van 73 topfotografen te zien. Het festival trekt elke editie meer dan 80.000 bezoekers.

Het festival had behoefte aan een compleet nieuwe online positionering, strategie en website. De oude online kanalen deden geen recht aan de identiteit van het festival en droegen onvoldoende bij aan haar doelstellingen. Daarnaast had BredaPhoto twee concrete doelen die het wilde realiseren:

- Doel 1: ticketverkoop
Veel bezoekers van BredaPhoto denken dat het een gratis festival is. Zij bezoeken alleen de indrukwekkende buitenexpositie en weten niet dat er nog tal van andere exposities en activiteiten zijn waarvoor wél moet worden betaald. Deze ticketinkomsten zijn uiteraard belangrijk voor het festival. Daarbij is het goed om te laten zien dat een groot deel van het publiek bereid is om voor het festival te betalen. Er was echter nog geen goede online strategie waarmee de ticketverkoop via verschillende kanalen geïntegreerd en gestimuleerd kon worden.

- Doel 2: opbouwen van een community en creëren van merkvoorkeur
De communicatie met de doelgroep beperkte zich voorheen tot de festivalperiode en de aanloopperiode. BredaPhoto wenste gedurende het jaar via relevante en inspirerende berichten in contact blijven met haar doelgroep. Dit draagt bij aan de verbondenheid met en waardering van het festival – en daarmee het succes op lange termijn – en stelt BredaPhoto in staat haar doelgroep te bereiken en de band met hen te versterken.

Resultaat

Een belangrijke uitdaging was de breedte van de doelgroep: jongeren, ouderen, Nederlanders, buitenlanders, professionals, liefhebbers… het festival heeft werkelijk iedereen wat te bieden. Dat is een mooi gegeven, maar maakt het lastig te focussen in de informatieverstrekking en de campagnes. Aan de hand van de belangrijkste doelen is ervoor gekozen te focussen op twee doelgroepen: cultuurliefhebbers en dagjesmensen.

Vervolgens is er een online concept ontwikkeld, dat niet alleen mooi en budgettair haalbaar was, maar vooral zou bijdragen aan de gestelde doelen. Belangrijk daarin was het vernieuwen van het passe-partout, dat niet alleen online te koop moest zijn, maar waarvan de meerwaarde meteen duidelijk moest worden gemaakt. Daarnaast moest een goede contentstrategie zorgen voor het bereiken van nieuwe doelgroepen en verhogen van het aantal volgers.

Voor de realisatie van de website hebben we gekozen voor een mobile first aanpak. Naast een duidelijke call to action voor ticketverkoop en informatie over het programma, werd er een online magazine gestart, met daarin inspirerende content die het hele jaar door relevant is.

Het vernieuwde passe-partout sloeg aan zorgde voor een explosieve groei in de verkoop ervan. De kwalitatieve content (tekst, beeld en video) zorgde bovendien voor een enorme groei in het aantal volgers, .

Resultaten (vergelijking met de vorige editie in 2014):
- Verkochte passe-partouts: +2710% (300 - 8.129)
- Nieuwsbriefinschrijvingen: +266% (3.174 - 8.444)
- Volgers Facebook: +205% (4.018 - 8.230)
- Volgers Instagram: +608% (350 - 2.130)
- Volgers Twitter: +61% (1.013 - 1.630)

Overige informatie

Netvlies Internetdiensten

Breda
Netvlies Internetdiensten
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe