Buddy for the Blind

Omschrijving

Buddy for the blind is een vernieuwend "Internet of Things" project waarbij blinde zwemmers in staat worden gesteld om te weten waar het einde van de baan in het zwembad zich bevindt aan de hand van een onderdeel van een interactieve smartwatch die tril signalen afgeeft.

Doel

Buddy for the blind is een project voor Stichting Koninklijke Visio (https://www.visio.org/nl-nl/home/over-visio.aspx), die zich inzet voor slechtzienden en blinde mensen, vooral gericht op onderwijs en onderzoek naar wat deze groep zou kunnen helpen.

Het product is een Proof of Concept primair gericht op de zelfstandigheid van (slechtziende) zwemmers om zonder hulp van hun coach te kunnen zwemmen en hun passie te kunnen uitoefenen. Concreet vertaalt zich dit in de beacons die zijn gebruikt en het onderdeel van de smartwatch voor de zwemmers die hen in staat stellen om nog meer uit het zwemmen te halen.

Vanuit een Corporate Social Responsiblity heeft IBM dit project samen met de Koninklijke Visio Grave opgepakt, een school voor slechtzienden. Ruud Dominicus geeft zwemles en andere sportlessen op deze school. Zijn primaire focus ligt in het verhogen van de participatie in sport voor slechtzienden - niet alleen de leerlingen van deze school, maar ook van andere scholen.

"Together with other sport teachers and organizations, we are trying to make mainstream sport programs accessible for blind and partially sighted children as well" legt Ruud uit.

"After getting in touch with IBM to talk about how technology might help eliminate barriers, we first discussed a solution for badminton, but ended up agreeing on finding a way to come up with a system that allows blind people to swim by themselves."

Resultaat

"With the Buddy for the Blind system," Jesper says, "I feel more in control. Even on my back I can swim at top speed - it really gives me a kick. I feel lucky to be alive at a time when all these technological developments are making life easier for blind people. From computer screens in braille and smart phones, to a band that vibrates around your waist when an obstacle looms: all these things are helping us become more independent and allow us to do things we weren't previously able to do." Joey voorziet dat de Buddy for the Blind oplossing van veel toegevoegde waarde kan bieden voor zwemmers bij bijvoorbeeld de Paralympicshe Spelen.

Deze oplossing geeft blinde zwemmers, in dit geval kinderen, meer vrijheid en zekerheid, waardoor zij beter en met plezier kunnen zwemmen.

Het onderscheid van het idee ligt hem vooral in de uniekheid, de creativiteit en de effectiviteit van de oplossing om het doel te bereiken: het zelfstandig te laten zwemmen van blinde kinderen. De oplossing lijkt wellicht simpel maar het heeft veel tijd en energie gekost om de juiste oplossing te vinden voor dit bijzonder doelgroep en deze te laten werken.

Daarnaast is het succes van het project onderscheidend; zoals jullie kunnen lezen in dit interview (https://www.ibm.com/systems/be/inspire/visio-buddy-for-the-blind) waren de deelnemers extreem blij en zien heel veel potentie voor deze toepassing in de toekomst.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

"Working out this 'Buddy for the Blind' solution was quite a puzzle", zegt Lennert de Waal, Worldwide MobileFirst Solution Executive at IBM Cloud. "One of the questions, for example, was where to position the beacons. Not every child swims at the same speed, so you need to take the distance into account and decide where and when to give the swimmer the signal. This meant placing more beacons in different positions. Another issue was to guarantee a reliable signal. Bluetooth doesn't work underwater, so we couldn't put the beacons on the lane-dividers or have the swimmers wear the smart device on their wrist."

Uiteindelijk heeft het team dit probleem opgelost door de beacons op een stalen balk te hangen, 1,5 meter boven het zwembad, in het midden van de baan.

De inzichten zijn vooral gehaald uit de snelheid van de zwemmers, de interactie met de beacons en de polsband, en de directe feedback van de zwemmers. Op deze manier konden de uitvoerders testen wat het beste werkte voor de doelgroep en exact begrijpen wat het beste werkte in deze omstandigheden.

De uitvoering was zeker een bijzondere en zeer inspirerende samenwerking; een school die probeert de wereld beter te maken door continue slechtzienden nieuwe dingen te leren, te innoveren voor hun belang, en (één van) 's werelds grootste IT bedrijven, de leider op het gebied van innovatie (o.b.v. het aantal patenten, al 25 jaar #1).

Beide partijen zaten hier vol in voor het belang van de slechtzienden.

IBM iX

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe