Coachfinder (onderdeel van Psychologie Magazine)

Omschrijving

Met trots lanceerden wij in juni 2019 het gloednieuwe Coachfinder.nl: hét digitale platform voor coaching in Nederland. De plek waar we zoekers matchen met een coach die echt bij ze past, waar coaches elkaar scherp houden en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in hun vak.

Doel

De vraagstelling van de opdrachtgever - WPG / Psychologie Magazine - was helder: kunnen we een nieuw business model ontwikkelen die ons enerzijds in staat stelt om de missie van Psychologie Magazine nog beter in te vullen en anderzijds een nieuwe inkomstenbron kan zijn (in een krimpende print markt)?

Na een verkennend onderzoek onder psychologen over de ontwikkeling van een matching platform bleek dat daar onvoldoende kansen lagen voor een nieuw business model. Uit datzelfde onderzoek kwam echter naar voren dat er binnen de coachingswereld wel interesse was voor een dergelijk platform. Tijdens het innovatietraject ontdekten we dat we veel voor coaches kunnen betekenen. Ze zijn niet alleen op zoek naar nieuwe cliënten, maar ze zoeken ook gelijkgestemden (community), verdieping & inspiratie en kunnen wel wat hulp gebruiken bij hun bedrijfsvoering. Dat hebben we verder onderzocht in twee uitgebreide pilots in Amsterdam en Arnhem en meer dan 70 online experimenten. Met als succesvol resultaat: Coachfinder.

Verwachting en doelstellingen
Op basis van de MVP's uit de pilotfase is de eerste versie van het product gebouwd. De doelstellingen bij marktlancering - in juni 2019 - waren:
- 350 betalende coaches eind 2019 (met een jaarabonnement van €27,- p/m).
- Goede spreiding van coaches door heel Nederland.
- Klanttevredenheid van onze betalende klanten (coaches) moet eind 2019 minimaal een voldoende (6) zijn.
- We zijn in staat om aan 2 kanten waarde toe te voegen d.m.v. succesvolle matches tussen coach en coachzoeker.

Resultaat

- Negen maanden na de vliegende start hebben al meer dan 650 coaches zich succesvol bij ons ingeschreven (eind 2019 stond de teller op 550). Overigens wordt ~15% van de inschrijvingen afgewezen omdat ze niet aan onze strenge kwaliteitseisen voldoen.
- We hebben een goede spreiding over Nederland.
- Inmiddels zijn er ruim 1500 kennismakingsgesprekken aangevraagd bij onze coaches en zijn er velen coachtrajecten uit voort gekomen.
- Coachzoekers beoordelen ons gemiddeld met een 7,5 en we hebben een NPS van +20.
- Coaches beoordelen Coachfinder gemiddeld met een 6.7.
- Coaches staan inmiddels te dringen om de ‘keurmerk’-sticker van het betrouwbare merk dat Coachfinder/Psychologie Magazine is, op hun deur te kunnen plakken. Ze vormen niet alleen een nieuwe doelgroep, maar ook een groep gretige merkambassadeurs.

Met Coachfinder is onze hulpcirkel rond. Psychologie Magazine wil mensen echt verder helpen – en als dat betekent dat je naast verdieping en zelfhulp (o.a. trainingen) naar een goeie coach wil, dan zorgen we daar nu dus ook voor. En we helpen daar niet alleen consumenten mee: ook de coaches zelf zijn heel blij met een plek waar ze elkaar kunnen vinden, hun diensten kunnen aanbieden en van elkaar kunnen leren. Door Coachfinder zijn we nu het fullserviceplatform voor persoonlijke groei waar we altijd van hebben gedroomd.

Overige informatie

Waarom Coachfinder?
De wildgroei aan coaches is aan de orde van de dag. Er staan er vandaag 65.000 ingeschreven bij de KvK. Maar hoe weet je nou wat een goeie is? Iedereen mag een bordje ‘coach’ op de deur spijkeren en dat levert een jungle aan helpende handen op, die niet altijd even bekwaam zijn. Psychologie Magazine gunt iedereen een fantastische coach, die een geaccrediteerde opleiding heeft gevolgd, werkt op basis van wetenschappelijke principes en aansluit bij je persoonlijke behoeften. Omdat een coach met wie het ‘klikt’ een wereld van verschil kan maken.

Hoe match je eigenlijk?
De ‘klik’ blijkt uit onderzoek de belangrijkste factor voor succes te zijn. Daarvoor hebben we een ingenieus algoritme ontwikkeld, dat naar veel meer factoren kijkt dan woonplaats en uurtarief. Zoek je een coach met humor of liever wat serieuzer? Kun je tegen confronterende vragen of liever niet? Aan de hand van deze en andere vragen stellen we een persoonlijke coach top-3 voor je samen.

Aanpak & Proces
Coachfinder is een niet alleen een nieuw product binnen WPG, maar ook een resultante van een nieuwe intensieve samenwerking tussen diverse afdelingen (Directie, Innovatie, Psychologie Magazine, IT) binnen WPG. Het concept wordt binnen WPG gezien als een voorbeeld van succesvolle innovatie. Tijdens het ontwikkeltraject is de propositie van Coachfinder verandert van ‘slechts’ een ‘matchingstool’ voor coaches en consumenten, naar een fullservice coachplatform vol verdieping en inspiratie. Een pivot die niet mogelijk was geweest als het innovatietraject was overgeslagen.

+ Voeg case toe