Cortina: Claim dat F#ckng Fietsbord!

Omschrijving

In de strijd om de titel marktleider stadsfietsen passeerde Cortina in november Gazelle. Met 1 op de 3 stadsfietsen domineert dit merk nu het straatbeeld. Daarom vonden wij het niet meer dan logisch dat de Nederlandse verkeersborden ook aangepast werden aan deze nieuwe situatie. Tijd voor verandering. Tijd voor rumoer

Doel

Om Cortina te feliciteren met deze geweldige prestatie hadden we een verkeersbord laten maken met de iconische Cortina e-bike erop. Dat bord zag er natuurlijk veel beter uit dan het originele verkeersbord. Rebels als Triggerfish is, borrelde er de nodige Guerrilla campagne ideeën op om het straatbeeld zelf daadwerkelijk aan te passen. Want wie het straatbeeld met fietsen domineert heeft volgens ons ook het recht om het iconische beeld op de verkeersborden te bepalen.

Met het verkeersbord en een uitgewerkt concept onder de arm hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het concept ‘C owns the streets’ bij Cortina gepitcht. Cortina was enthousiast. Zo enthousiast zelfs dat ze de campagne nog in 2018 wilden uitvoeren. Dat gaf ons nog exact 4 weken om de campagne te ontwikkelen, lanceren en draaien.

Samen met Cortina hebben we de volgende doelstellingen bepaald:
Primair: Merkbekendheid en awareness creëren
- Bereik: 400.000 mensen uit de doelgroep 18-35 jaar met interesse in ‘fietsen’
- Minimaal 750 Nominaties
- Social rumoer

Resultaat

Het concept: C Owns the streets.
De bekende fietsverkeersborden zijn hopeloos verouderd. Tijd voor actie, voor een heuse Hunt. Met de actie ‘C Owns The Streets’ daagt Cortina iedereen uit om de nieuwe fietsborden te spotten en te claimen.

Een wedstrijd in 10 steden
Tijdens C Owns the Streets moeten deelnemers, aan de hand van hints, het Cortina-fietsbord vinden dat verstopt is in de stad. Vijfendertig steden in Nederland en België maken kans om speelstad te zijn. Iedereen kan zijn favoriete stad nu nomineren via www.ownthestreets.nl De daadwerkelijke hunt vindt plaats op 28 december in de tien populairste steden.

Claim dat bord!
De wedstrijd gaat op vrijdag 28 december om 11.00 uur van start met de bekendmaking van de 10 steden waar het Cortina-fietsbord geplaatst is. Vervolgens krijgen deelnemers via de site en social media hints om het bord te kunnen vinden. Degene die als eerste een fietsbord van Cortina claimt in een stad is winnaar en maakt kans op de hoofdprijs: een Cortina E-U4 Transport e-bike. Voor de winnaar en twee vrienden.

Media- & Middelenstrategie
Met dagelijks nieuwe (video)content werd via social media opgeroepen om 1 van de 35 steden te nomineren en deel te nemen aan de hunt. De combinatie van getargete content, Instagram Stories, organische berichten en mailings zorgde voor maximale awareness en aantal deelnemers.

Het resultaat
- Bereik + 330%. Doelstelling 400.000, resultaat 1.300.000
- Nominaties: Doelstelling 750, resultaat 1650
- Bouncerate: Doelstelling < 50%, resultaat: 29%
- 1 Gestolen Cortina fietsbord
- 1 Politie aangifte

Overige informatie

Een verkeersbord vervangen mag zomaar niet en een vergunning krijg je er niet voor. De campagne was in zoverre illegaal. Vanwege juridische zaken en aansprakelijkheid rondom verkeersborden hebben we de samenwerking opgezocht met een leverancier van verkeersborden. Het resultaat: de borden voldoen aan alle officiële eisen, behalve de vorm van het icoon. Met deze campagne heeft Cortina wederom laten zien dat ze lef hebben om buiten de gebaande paden te gaan.

Mede door deze campagne is Cortina genomineerd voor Marketing Company of the Year bij de NIMA Dutch Marketing Awards.

In Deventer was het enthousiasme bij de hunt zo groot dat het zelfs tot een incident heeft geleid waarbij twee mensen met elkaar op de vuist gingen voor de winst. Dit heeft voor de nodige publiciteit gezorgd.

Triggerfish! Online activatiebureau

Zwolle
Triggerfish! Online activatiebureau
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe