Cortina Spot the C’s - Whats App hunt met crazy challenges

Omschrijving

Wie denkt dat een e-bike voor bejaarden is, heeft het mis. Cortina heeft hele hippe e-bikes. In de lijn van de Cortina Swap Night en de 1 april campagne ontwikkelden we: ‘Spot the C’s, een zenuwslopende WhatsApp Challenge waarmee jongeren binnen een week 5 e-bikes bij elkaar konden appen.

Doel

Je ziet het steeds vaker: jongeren op e-bikes. Een goed alternatief voor de scooter of het OV. Jongeren beginnen de e-bike steeds meer te ontdekken als gemaksproduct. Als je dagelijks 15 kilometer naar de middelbare school moet fietsen, betekent een e-bike toch al snel 20 minuten langer in bed liggen!

Wie denkt dat een e-bike voor bejaarden is, heeft het mis. Cortina heeft e-bikes. Hele hippe e-bikes. Cortina is als merk voor stadsfietsen enorm omarmt door jongeren (#1 in stadsfietsen, november 2018). Als deze groep een e-bike overweegt, moet dit automatisch ook een Cortina worden.

Sinds 2016 werken Cortina en Triggerfish samen om het imago van Cortina e-bikes te verjongen. Met succes, wie als jongere de fietsenwinkel binnenloopt voor een e-bike wordt al snel een Cortina aangeraden! Na Cortina Swap Night in 2016 en de 1 april grap met e-bikes voor kinderen in 2017 is het tijd om de volgende stap te zetten: interactie & dialoog met de doelgroep, in Cortina style :-)

De vraag:
Bedenk als vervolg op de eerdere campagnes een spraakmakende campagne voor Cortina e-bikes voor seizoen 2018.

Doelstellingen:
- De campagne moet het opgebouwde imago van Cortina als merk voor hippe e-bikes voor jongeren verder uitbouwen.
- Naast het overbrengen van de boodschap willen we de interactie met de doelgroep aan gaan.
- Top-of-mind positie bij de doelgroep & dealers verder vergroten.
- Buzz & virale verspreiding op social media.


Resultaat

Vanuit de doelstelling om ‘echte’ interactie en dialoog aan te gaan zijn we met de kanaalkeuze gestart. Uit onderzoek bleek dat de doelgroep 96% WhatsApp gebruikt en 87% meerdere WhatsApp-groepen met vrienden heeft. De gigantische populariteit en de geslotenheid van het netwerk maken WhatsApp het ideale kanaal.

Het concept
Cortina maakte een week lang onderdeel uit van 50 vriendengroepen en daagde de jongeren uit met een 48-uurs hunt en vijf crazy challenges. Creativiteit en een portie lef en zorgden voor fantastische user generated content én brand awareness to the max!

De challenge ging van start met 50 teams die in een 48-uurs ‘hunt’ zoveel mogelijk Cortina’s moesten spotten. Tijdens de eerste twee dagen werden er al meer dan 14.000 punten gescoord. De tien beste teams gingen door naar de Vijf Crazy Challenges: ‘Scoor een Big Mac bij de McDrive op de fiets’, Breng je fiets in hogere sferen’ of ‘Laat zien hoe gek jij bent. Met je fiets’. Met deze challenges konden de teams punten verdienen. Hiervoor werden de mooiste filmpjes gemaakt.

Team ‘Eindbazen’ was uiteindelijk iedereen de baas. (What’s in the name) En Cortina? Die is niet kinderachtig. Vijf Eindbazen? Vijf e-bikes! C them shining!

Het resultaat
- Hilarische WhatsApp gesprekken met 50 vriendengroepen
- 250+ hunters door heel Nederland
- Ruim 25.000 gespotte Cortina (e-)bikes
- Verdubbeling van verkochte Cortina e-bikes in 2018 t.o.v. 2017
- Marktaandeel e-bikes in Nederland verdubbeld in 2018 t.o.v. 2017 (GFK)
- Brand awareness to the max

Overige informatie

Anne-Tjitske Mulder van Cortina: “We hadden niet helemaal goed ingeschat hoe fanatiek de teams hierin zouden zijn. Ik kan je vertellen dat er aardig wat overuren in het tellen van alle fietsen zijn gaan zitten”, lacht ze. Vanaf woensdag ging de wedstrijd verder met de top 10 en werden er elke dag crazy opdrachten toegevoegd.

“Het was spannend of het echt zou gaan leven, maar de reacties van de deelnemers en natuurlijk de duizenden gespotte Cortina-fietsen hebben de campagne voor ons tot een doorslaand succes gemaakt!”
ANNE-TJITSKE MULDER - MARKETING- EN COMMUNICATIESPECIALIST CORTINA

Triggerfish! Online activatiebureau

Zwolle
Triggerfish! Online activatiebureau
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe