Cortina Swap Night: spraakmakend tot op het randje

Omschrijving

Jouw (oude) fiets inruilen voor een splinternieuwe e-bike? Een fijne deal, je moet het alleen wel durven. Cortina daagt je uit om jouw fiets op te geven en een nachtje buiten te zetten. Er is slechts één regel: we ruilen alleen fietsen die niet op slot staan!

Doel

Cortina is een ambitieus en snelgroeiend fietsenmerk en inmiddels marktleider op het gebied van van lifestyle stadsfietsen. Maar dat Cortina ook hele hippe en stoere e-bikes heeft, dat weten veel mensen nog niet. En daar moet snel verandering in komen!

De vraag:
Bedenk een spraakmakende actie voor de laatste fase van de Cortina e-bike zomeractie waardoor de merkbekendheid van Cortina e-bikes verhoogd wordt. Het mag best een beetje op het randje zijn. Wij maken juist hippe, fashionable e-bikes die het leven van scholieren, jonge vrouwen (met en zonder kids) en forenzen makkelijker maken.

Doelstellingen:
- Laden standpunt: e-bikes zijn hip en stoer.
- BUZZ: Cortina e-bikes in de media door gewaagdheid van het concept.
- Virale verspreiding op social media.

- Conversie uit deelnemers opgebouwde database en retargeting.

Resultaat

In de conceptontwikkeling hebben we letterlijk het randje opgezocht. Omdat het budget beperkt was moesten we extra creatief zijn en vooral inspelen op PR en social Buzz. Door voor dit idee te kiezen heeft Cortina haar durf en onderscheidend vermogen bewezen op een manier waar de concurrentie jaloers op is. Zeker als je weet dat Cortina het meest gestolen fietsenmerk van Nederland is.

Concept
Wij jouw oude vertrouwde fiets, jij een splinternieuwe e-bike. Da’s een fijne deal toch? Meld jouw fiets aan en zet hem in de nacht van 2 september goed zichtbaar voor jouw huis. Misschien ruilt het e-bike swap team jouw fiets voor een e-bike? Oja, niet vergeten: zet je fiets niet op slot! Durf jij het aan?

Resultaat
Bijna 1.500 fietsen waren op de actiesite aangemeld en stonden klaar in de hoop geswapt te worden. Met verslag van social influencer Kaj Gorgels zijn we het nachtelijke avontuur aangegaan. Vijf deelnemers vonden de volgende ochtend een splinternieuwe e-bike voor hun deur, de rest hun oude fiets en sommigen geen fiets :-)

De campagne heeft Cortina (inter)nationale bekendheid opgeleverd door de enorme social buzz en media aandacht. Met een flinke salesboost als resultaat!
• 500.000 mensen uit de doelgroep bereikt (doel: 100.000)
• 1.497 deelnemers (doel: 500)
• 727 inschrijvingen nieuwsbrief (doel: 150)
• Salesboost van 10% op e-bikes
• Honderden social reacties en discussies waaronder van de Politie en Fietsersbond.
• Tientallen media artikelen waaronder DutchCowboys, kranten, blogs en bloggers.
• 17 deelnemende fietsen als gestolen gemeld
• Een handvol teleurgestelde Belgen

Overige informatie

Triggerfish! Online activatiebureau

Zwolle
Triggerfish! Online activatiebureau
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe