#crimediggers

Omschrijving

#crimediggers is een serious game bedoeld om ICT-ers te werven als digitaal rechercheur bij de politie. In deze experience ervaar je het werk, door een uitgebreide politie case op te lossen.
Digitale sporen op computers, smartphones, camera’s of navigatieapparatuur. Online bedreigingen, phishing, versleutelde data. Je komt het allemaal tegen.

Doel

Het werven van digitale rechercheurs en de kwaliteit van de sollicitaties omhoog brengen. En de doelgroep laten zien dat ICT ook politiewerk is.

De doelgroep was HBO/WO ICT, 25-44 jaar. Alhoewel dé ICT'er niet bestaat, willen ze wel zaken oplossen en werken de klassieke 'zendcampagnes' niet bij deze groep. Ze moeten iets kunnen doen. Het 'willen oplossen en doorgaan tot dat lukt' past sterkt bij het recherchewerk. Op dit inzicht is de campagne gebaseerd.

Resultaat

#crimediggers is een serious game waarmee de doelgroep
direct kan ontdekken dat een digitale achtergrond voor recherchewerk zeer relevant is. Het verhaal gaat over witwaspraktijken in een zonnestudio van ene Lara, mishandeld door een knokploeg, en haar verdwenen vriend Steve. Bonuspunten zijn te halen door extra challenges uit te voeren.

De mediastrategie liet de doelgroep van binnenuit over #crimediggers communiceren. Dus creatieve samenwerking met o.a. Tweakers (exclusieve preview/inzet blogs/tips-trics uitwisselen op platform). Andere media (videotrailer/radio/ banners) waren onderdeel van de challenges door er verborgen boodschappen in te stoppen.

Overige informatie

#crimediggers blinkt uit in zijn rijke verhaallijnen verstopt in de sporen die gebruikt worden om te graven in de wereld van complexe criminaliteit. De game sluit naadloos aan bij de doelgroep en daagt hen uit in de online serious game, maar ook bij alle media-uitingen in de campagne eromheen. In de campagne voor #crimediggers werden banners, video’s en de radiocommercial voorzien van ‘challenges’ die de speler voorbij de oppervlakte laat kijken. Denk hier aan verborgen boodschappen in het audiospectrum, of boodschapverbergtechnieken zoals steganografie.

Door de intensieve samenwerking (agile) tussen de nationale politie, digitaal en financieel rechercheurs én Steam hebben wij gezamenlijk een creatieve serious game afgeleverd die zowel inhoudelijk, uitdagend, spannend als leerzaam is voor de doelgroep.

Steam

Amsterdam
Steam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe