D-Jacht Facebook livestream-campagne

Omschrijving

Vier weekenden. Vier verschillende locaties. Eén grote knop, ergens verstopt in Nederland, gefilmd via een livestream op de D-reizen Facebookpagina. In de livestream werden tips gegeven waar de knop is. Dit leidde tot honderdduizenden views en wekelijks honderden mensen die hun auto pakten en op jacht gingen naar de prijs…

Doel

Hoe kan D-reizen met een onlinecampagne meer fun en interactie met de fans in het merk terugbrengen, met een totaalbudget van slechts €10.000?
 
De uitwerking
Om een reischeque voor een gave reis naar het buitenland te winnen, ga je eerst op reis in eigen land. Dat was de gedachtegang voor het creëren van deze campagne.

Vier weken achter elkaar zenden we een livestream uit op de D-reizen Facebookpagina, waar je als kijker zelf onderdeel van uitmaakt.

Iedere week een nieuwe omgeving: in de bossen, bovenin een kerktoren, in een geblindeerd busje bovenop een parkeergarage of in een natuurgebied. Kijkers zien op de livestream een grote oranje paal en na een bepaald aantal comments, likes, of shares geven we een nieuwe tip over de locatie. Druk je als eerste op de knop? Dan win jij een reischeque t.w.v. € 1.000,-!

Drie succesfactoren van de uitwerking:

Faceboook livestream
Facebook livestream kent doorgaans een heel hoog organisch bereik. Voelt als nieuw, speciaal en tijdelijk. Livestreams werden destijds te weinig door merken op originele wijze ingezet.
 
Het combineren van online en offline
Het livestreamsconcept combineert laagdrempelige interactie online en hoogwaardige contentrijke interactie offline. Door online kijkers continu te stimuleren om comments, share of likes te geven om een volgende tip te ontsluiten, creëren we een nog grotere (interactieve) push en engagement.

Video format thinking
Door er een terugkomend format van te maken, gaan mensen steeds makkelijker aanhaken en genereren we fanatieke deelnemers en organische bereik.

Resultaat

Een viral creëer je niet zomaar. De fun-factor, nieuwigheid en betrokkenheid waren de 3 hoofdingrediënten hiervoor.

Deelnemers kwamen letterlijk uit alle uithoeken van Nederland vandaan. Livestream-kijkers moedigden elkaar aan om mee te doen en hielpen de deelnemers met het zoeken naar de knop. Verschillende deelnemers zijn zelfs meerdere keren in de auto gestapt om mee te doen aan de actie en reden er zelfs vijf uur voor heen en weer. Over fans en engagement gesproken...

De verwachting waarbij iemand rennend of slippend met de auto aan komt rijden was werkelijkheid geworden. Mensen kwamen vol gas springen uit een speedboot of slippend het garagedek op, om op de knop te drukken.

DE RESULTATEN
Met een media buy-in budget van slechts € 4.800,- zijn er voorafgaand aan de campagne 3 teasers gepromoot. Er is voor iedere livestream een hoofdcommercial met tip gepromoot en een persbericht verspreid. Op basis hiervan werden vooraf de volgende KPI’s gesteld:
• 1.296.000 totale impressies
• 100.000 organisch bereik
• >6.500 totaal aan engagement (likes, reacties, shares)

De KPI’s zijn ruimschoots bereikt. Tevens hebben we er nog een aantal belangrijke resultaten aan toegevoegd:
• 1.995.170 totale impressies
• 250.824 organisch bereik (!)
• 1.744.346 betaald bereik
• 12.242 Totaal aan engagement (likes, reacties, shares)
• € 0.01 (afgerond naar boven) per videoweergave
• 58.758 livestream videoweergaven
• 71.034 minuten gekeken (!)

Overige informatie

De D-jacht campagne is prijswinnend, omdat met een piepklein totaalbudget van €10.000,- bijzondere resultaten behaald zijn die meer passen bij een grootse campagne. Dit kwam omdat de campagne voor de doelgroep zo leuk was om aan mee te doen, dat de campagne viral ging.

De campagne heeft creatief gebruik gemaakt van nieuwe technieken, zoals een Facebook-livestream en de mogelijkheden binnen een livestream. Daarnaast was hij zeer goed uitgedacht om organisch bereik en interactie te genereren. Dat de campagne was opgezet als een terugkomend format van 4 weken, heeft ook geleid tot veel organisch bereik.
Het is een schoolvoorbeeld van hoe doelstellingen behaald kunnen worden door een goed idee en een goede uitwerking van een campagne. Als marketingbureau stellen we de verwachtingen altijd hoog (sky-rocket scenario) in, om zo de beste prestaties te behalen. Het verhaal en de interactie bij de D-jacht campagne heeft geleid dat dit sky-rocket scenario ruimschoots is overstegen.

Zelfs concurrent TUI ging de campagne direct erna volledig kopiëren! De campagne van TUI was niet zo goed uitgedacht en uitgevoerd, waardoor hun campagne niet de resultaten, fun-factor, nieuwigheid en betrokkenheid haalde van wat er met de D-jacht is bereikt: http://bit.ly/2oMnP0z

Timings:
Augustus 2017 t/m september 2017
Week 32 t/m 37
De eerste livestream startte op zaterdag 26 augustus om 12.00 uur.

Credits:
Concept & strategie: Tim Meuleman, C2B & Robert van Meer, C2B
Project- & accountmanagement: Joost Bout, C2B & Peter Dunselman, C2B
Videoproductie: Sander Beekman en collega’s, FourCreating

C2B

Amsterdam
C2B
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe