Dacia Transferdagen

Omschrijving

Van 18 augustus t/m 18 september speelde Dacia met de campagne Dacia Transferdagen in op de transferperiode van betaald voetbal. Deelnemers maakte kans op een voetbalreis naar Italië. Een landelijke campagne ondersteund met een crossmedia aanpak. Activerend van online naar offline en andersom.

Doel

Aanleiding: uit profiel onderzoek kwam naar voren dat de huidige Dacia-koper grote affiniteit heeft met voetbal. Vanuit die gedachte is een voetbal gerelateerde activatie bedacht en de samenwerking gezocht met Voetbal International.

Voor deze campagne had Dacia twee doelstellingen; het bereiken van een nieuwe potentiële doelgroep die een affiniteit hebben met voetbal en awareness & zichtbaarheid rondom de limited edition range van Dacia modellen (Série Limitée).

Tot slot richtte Dacia zich tijdens de campagneperiode op het doel van 35.535 unieke bezoekers op het online platform en minstens 10.631 unieke deelnemers.

Resultaat

Vanuit een crossmedia strategie is de Dacia Transferdagen onder de aandacht gebracht bij de doelgroep, in samenwerking met Voetbal International. De media samenwerking met VI zorgden voor het bereiken van een nieuwe doelgroep voor Dacia.

Dacia ontwikkelde hetgeen waar voetbalfans gek op zijn, een online quiz! Door 5 vragen te beantwoorden, gerelateerd aan de transferperiode, maakte iedereen kans op een voetbalreis naar Italië voor de wedstrijd Udinese (gesponsord door Dacia) tegen AC Milan. VI was als voetbal autoriteit verantwoordelijk voor het bedenken van alle vragen.

Iedere dag werd een dagwinnaar gekozen, alle dagwinnaars maakte vervolgens kans op één van de 16 tickets. Dacia publiceerde iedere dag een nieuwe quiz. Dit zorgde voor een hoge betrokkenheid gedurende de campagne.

Op televisie bereikte we een bredere doelgroep met een 10 seconde tag-on na de commercial van de Dacia Serie Limiteé modellen. Online werd display ingezet op voetbal gerelateerde portals, waarbij op VI.nl een aparte branded content pagina met dagelijkse de bekendmaking van de winnaar. Op Twitter speelde Dacia in door mee te twitteren met bekende hashtags gerelateerd aan de transferperiode periode. Retargetting op basis van CRM-data & de inzet van look a like audience werd ingezet voor bereiken van de doelgroep op Facebook. De e-maildatabase van VI en Dacia Nederland werd ingezet en ook offline werd de campagne onder de aandacht gebracht in alle Dacia dealers.

Tot slot liep er een landelijke dealercampagne waarbij je tijdelijk profiteerde van een inruilvoordeel (transfervoordeel).

Resultaten:
95.139 bezoekers
19.172 unieke deelnemers
33.340 keer gespeeld

Overige informatie

Dacia is een van oorsprong Roemeens automerk en onderdeel van het Franse Groupe Renault. De Dacia Duster is de SUV uit de range van Dacia. In 2010 is de auto voor het eerst op de markt gebracht.

Vanuit de online quiz werden deelnemers geactiveerd om naar de dealer te gaan om te profiteren van het tijdelijke inruilvoordeel bij aanschaf van een nieuwe Dacia. Na afloop is een analyse gemaakt van het aantal orders waarbij een match te vinden was op basis van naam en e-mailadres met het bestand van deelnemers aan de Quiz. Dit resulteerde in een match van 92 bestelde auto’s.

Dorst en Lesser

Amsterdam
Dorst en Lesser
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe