De Digitale Rijpingskelder, voor bierliefhebbers met geduld

Omschrijving

De Digitale Rijpingskelder is een platform dat meerijpt met je fles Hertog Jan Grand Prestige, één van de weinige bieren die gerijpt kan worden. Elk voltooid jaar geeft toegang tot een nieuwe hoofdstuk waarin meesterbrouwer Gerard het 6 jaar durende rijpingsproces begeleidt en je voorbereidt op het moment suprême.

Doel

Bij Hertog Jan gebeurt alles ‘Uit Liefde voor Bier’. Dat proef je in de passie van de brouwers, de idyllische brouwerij in Arcen en de op eigen wijze gebrouwen, kwalitatief hoogstaande bieren. Dit alles wordt al jaren consistent ingezet om het zeer succesvolle merk te bouwen.

Wetende dat de speciaalbieren van Hertog Jan een premium halo-effect creëren op de perceptie van het merk en de Pilsener, wordt Grand Prestige steeds meer naar voren geschoven in communicatie. Het kroonjuweel van de brouwerij heeft naast het winnen van vele (inter)nationale bierprijzen nog een ander mooi verhaal in zich: het is één van de weinige bieren die gerijpt kan worden. De smaak evolueert naar een portachtige, complexe smaak. Vanuit de rijpingskelder in Arcen heeft dit rijpingsverhaal door de jaren heen al vele liefhebbers geïnspireerd om ook thuis te rijpen.

Hoe uniek dit verhaal ook is, alleen vertellen is niet genoeg. Nederland heeft tegenwoordig meer bierbrouwerijen dan ‘bierland’ België. Het wordt steeds moeilijker om op te vallen in de drukker wordende biermarkt. Zeker als het aankomt op vakmanschap hebben de nieuwe, vaak lokale, brouwerijen standaard een grote likeability-factor. Tijd voor Hertog Jan om de sterke positionering verder te verdiepen.

Die verdieping is gezocht door het Grand Prestige rijpingsverhaal extra kracht bij te zetten om zo de echte vakmanschap van Hertog Jan met meer impact bij meer mensen terecht te laten komen.

Resultaat

Terwijl zelfs limited edition bieren steeds makkelijker verkrijgbaar worden, krijg je alleen toegang tot de unieke smaakervaring van Grand Prestige door geduld te hebben. Met dit inzicht hebben we een digitaal platform ontwikkeld dat een net zo unieke ervaring biedt als het bier zelf en daarmee de storytelling extra kracht bij zet.

De Digitale Rijpingskelder is een platform dat meerijpt met je fles Grand Prestige. Na het invullen van de productiecode begeleidt meesterbrouwer Gerard van den Broek het rijpingsproces bij jou thuis en bereidt hij je voor op het moment suprême. Elk voltooid jaar geeft toegang tot een nieuw hoofdstuk waarin Gerard vertelt over de smaakevolutie in je fles en het degusteren van het bier. De volledige ervaring is alleen weggelegd voor liefhebbers met geduld.

Het platform is sinds eind 2018 beschikbaar en opgezet om op lange termijn bij te dragen aan het merk. De volledige business impact is logischerwijs nu nog niet te overzien. De eerste resultaten laten zien dat de strategie en het idee zich op korte termijn al hebben bewezen.

In de eerste twee maanden hebben het aantal ingecheckte flessen de doelstelling met +150% overtroffen. Duizenden bierliefhebbers hebben het platform omarmt en spenderen gemiddeld 3+ minuten met de content. Op Facebook zien we beer geeks met veel trots hun goedgevulde kelders met elkaar delen. De lanceringscampagne op Youtube heeft een belangrijke rol gespeeld in dit succes: ruim 200.000 bierliefhebbers keken gemiddeld 50sec van de 56sec (94% VTR) skippable pre-roll.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Tilt, Vizeum

Overige informatie

De Digitale Rijpingskelder is een service platform en een content platform in één. Het rijpingsverhaal is wat de liefhebbers aantrekt, de slimme contentdistributie verspreid over 6 jaar is hoe we ze fans van het merk maken. Hiermee geeft het elke fles Grand Prestige, voor zowel liefhebbers als het merk, nóg meer waarde.

De Digitale Rijpingskelder biedt een ongeëvenaarde merkervaring en is daarmee uniek binnen én buiten de biercategorie. Deze case laat zien hoe een merk op lange termijn de positionering kan verstevigen met de juiste inzet van digital. Zelfs als digital innovatie ogenschijnlijk ver af staat van het merk-DNA, waarin echt vakmanschap en traditie centraal staan.

Isobar

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe