De Volkskrant: responsive website & apps

Omschrijving

De Persgroep vroeg onze hulp bij de transformatie naar een écht digitaal nieuwsmerk, met beide benen in de digitale- én sociale wereld. Wij ontwierpen de responsive website, smartphone- en tablet apps, die ook in-huis zijn ontwikkeld. De Volkskrant kan nu wedijveren met de beste op het gebied van digitale journalistiek.

Doel

De Volkskrant wil dé bron zijn voor al je ‘heet van de naald nieuws’, maar ook van de verdieping ervan. Daarnaast wil ze je gids zijn voor de mooie dingen in het leven, zoals film, muziek, recensies en mode.

Alle content waar de Volkskrant voor staat en die ze creëert, moet nu ook digitaal beschikbaar worden, met veel aandacht voor digitale journalistiek.

De liefde die er in de artikelen gaat, moet ook tot uiting komen in de look & feel van de site en apps. Er moet één nieuwsmerk ontstaan, met eenzelfde fijne leeservaring ongeacht het medium (print of digitaal) dat je gebruikt.

Vanwege de sterke groei van traffic uit social en search en de daling van traffic naar de homepage is het zeer belangrijk dat de lezers op de artikelpagina zelf de rijkheid van de Volkskrant zien en verleid worden om verder te verdwalen in de content.

De Volkskrant kiest voor omni-channel, voor elk moment van de dag en seamless switchen tussen web en app. Ze wil bestaande klanten binden en nieuwe digitale doelgroepen aanboren. En op zoek naar een nieuw verdienmodel waarbij lezers betalen voor kwaliteitsjournalistiek.

Resultaat

De ontwerpers hebben een content-structuur en navigatie ontworpen die over het hele digitale spectrum werkt: van web tot apps en op mobiel, tablet en desktop.

De artikelen worden in een freemium verdienmodel aangeboden. Het laatste, feitelijke nieuws is altijd gratis. De verdiepende artikelen, met achtergronden bij het nieuws, zijn meestal betaald. Via social media gedeelde verdiepende artikelen zijn ook gratis te lezen, om zoveel mogelijk gratis lezers te verleiden uiteindelijk betalende lezers te worden.

De look & feel is in zijn verfijnde stijl heel herkenbaar Volkskrant. Met daarin twee über-secties (Nieuws & Cultuur), die behoren tot dezelfde vormfamilie maar hun eigen karakter hebben met unieke typografie. En er is zeer veel liefde en energie gegaan in het creëren van een perfecte opmaak en leeservaring.

Nieuws gaat uiteindelijk natuurlijk om de inhoud. Daarom hebben de journalisten allerlei mogelijkheden om artikelen te verrijken, verhalen te bundelen, in te spelen op de actualiteit (Breaking & Live News formats), rijke long-reads te maken en prachtige fotografie te tonen.

Voor de digitale lezer zijn er handige tools: een lees-later-functie, volg-je-favoriete-onderwerp of -journalist en recensies en tips op cultureel gebied.

Voor een zo goed mogelijk resultaat zijn er meerdere concept- en usability-onderzoeken uitgevoerd.

Vanwege de vertrouwelijke aard ervan kunnen we geen concrete cijfers delen. Wel is te benoemen dat het delen van artikelen ruim verdubbeld is sinds de lancering en dat het unieke bereik en het inloggen door abonnees sterk gestegen zijn. Ook zijn er nog nooit zoveel digitale abonnementen verkocht als sinds de lancering.

+ Voeg case toe