Dekbed-Discounter deelt de lakens uit

Omschrijving

Vier jaar geleden kende niemand Dekbed-Discounter. Vorig jaar heeft Dekbed-Discounter een online omzet gerealiseerd van €40.000.000,- in Nederland. Terwijl de bedden markt sterk gedomineerd werd door spelers die al meer dan 50 jaar in de markt zitten, domineert Dekbed-Discounter in slechts vier jaar de beddenmarkt.

Doel

Dus hoe stijg je binnen in een jaar – startend als vrijwel onbekend merk – boven the big guys uit?

Door het net even iets anders aan te pakken. En ja, we weten dat iedere marketeer altijd roept dat hij/zij het anders doet dan de rest. En ook wij gaan dat doen. We hebben het namelijk écht anders aangepakt. Door ons te focussen op kwaliteit, relevantie en snelheid hebben we Dekbed Discounter op verschillende niveaus en binnen een jaar laten opklimmen tot een van de grote spelers. Ja, dat kost een hoop tijd, gebeurt in een hoog tempo en vereist heel wat creativiteit. Maar het is ons gelukt. Gepaard met de snelheid lijkt het waarborgen van de kwaliteit de grootste uitdaging. En dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Om in de beddengoed markt op Search te domineren, moet je met meer dan 1 discipline het bed delen. Samen met het team zijn we gestart met een brainstorm in hoe we in combinatie met elkaar de beste resultaten voor Dekbed-Discounter konden behalen. Dat konden we niet alleen, het e-commerce team, marketing directeur, inkoopafdeling en customer service afdeling waren naadloos aangesloten in alles wat we deden zodat we in rap tempo konden excelleren. Op deze manier waren we concurrentie altijd een stap voor. Snelheid, kwaliteit en relevante waren in onze samenwerking de belangrijkste pijlers in onze samenwerking.

Ons doel was om de gerealiseerde online omzet van €20.000.000,- in 2017 te verdubbelen in 2018.

Resultaat

Van het totale verkeer van Dekbed Discounter was in 2017 ongeveer 45.5% van de omzet afkomstig van Search (Google & Bing). Dit is in 2018 toegenomen met bijna tien procent tot 55.1%. De omzet afkomstig van Google is in 2018 met 178% gestegen.

Snelle ontwikkeling van de non-branded SEA omzet
Het doel van alle bovenstaande vinkjes was om in 2018 minimaal een non-branded omzetverdubbeling ten opzichte van 2017 te realiseren. In 2018 versus 2017 zien we de volgende statistieken:

Online omzet: +114%
Kosten: +120%
Conversies: +86%

Gebaseerd op een zoekwoorden onderzoek van SEO met meer dan 100.000 relevante zoekwoordcombinaties hebben we de campagnes opnieuw ingericht en nieuwe landingspagina’s aangemaakt. Dit heeft geresulteerd in 400 nieuwe sub-categorieën, 200.000 unieke woorden aan content, 12 nieuwe search campagnes, 2.600 nieuwe advertentiegroepen en meer dan 20.000 nieuwe relevante unieke advertenties.

Snelle ontwikkeling van de non-branded SEO omzet
Als we het SEO budget berekenen in de extra organische omzet die we hebben gerealiseerd, hebben we momenteel een directe ROI van 2200% nog los van de omzet die elke maand terugkomt en doorgroeit. Waar we in het begin van de samenwerking voor slechts 3.000 zoektermen rankten, doen we dat momenteel voor 16.000 zoektermen organisch – een stijging van maar liefst 533%. Dat we zijn gegroeid van 3% organisch aandeel in totaal verkeer en omzet naar 10% (ondanks de extra media spend). Good to know: 96% van al het organisch verkeer op al onze categoriepagina’s is non-branded verkeer.

Overige informatie

Snelheid en machine learning binnen search
If you snooze, you lose! Ondertussen is bij iedere marketeer bekend dat de laadsnelheid van je website voor zowel SEO als SEA een belangrijke ranking factor is. De website van Dekbed Discounter scoort momenteel 99/100 op mobiel in de Google Pagespeed tool. De bijna onmogelijke vraag was dus: hoe kunnen we die nog sneller maken? Het antwoord ligt in het voorspellen welke pagina de website bezoeker mogelijk na de huidige gaat bezoeken. Op basis van klikpaden van bezoekers voorspelt de Gradient Boosting techniek met behulp van machine learning de pagina die de grootste kans heeft om op geklikt te worden. Deze wordt alvast asynchroon op de achtergrond geladen. Vervolgens wordt van de vier pagina’s die daarna de hoogste waarschijnlijkheid van een klik hebben, geprefetched (alleen HTML ingeladen). Dit systeem is zelflerend en hierdoor worden de klikpaden steeds beter voorspeld.

Resultaat: 33% snellere laadtijd, 50% stijging voor time on site en maar liefst 40% stijging in het conversieratio op het moment dat de voorspelling juist is. En zoals eerder aangegeven blijft dit model zijn voorspellingen verbeteren, so there is more to come!

Dept

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe