Digitale transformatie Koninklijke Boon Edam

Omschrijving

Koninklijke Boon Edam is wereldmarktleider in toegangsoplossingen. Om die positie te behouden, maakt Boon Edam flinke stappen op het gebied van digitalisering. Inzichten uit data helpen Boon Edam steeds meer waarde te leveren aan klanten en distributeurs. Aan ons de vraag om die waarde in nieuwe oplossingen te gieten.

Doel

De samenwerking tussen Hoppinger en Boon Edam begon op ietwat onconventionele wijze. Hun webpartner stopte ermee, en dus kregen wij de vraag om te helpen met het beheer en de doorontwikkeling van hun global websites. Omdat die waren gebouwd op een techniek waarmee wij in het verleden ook werkten, hadden we die kennis in huis. Maar we richten ook meteen onze blik op de toekomst: hoe komen we zo snel mogelijk van die verouderde techniek af? En wat is de volgende stap in de digitale transformatie?

Bij digitalisering werken we graag met roadmaps. Op basis van toegevoegde waarde voor onze klanten én hun klanten bepalen we wat de volgende stap is in de digitale transformatie. We kwamen tot de conclusie dat de websites nog wel even konden wachten. Eerst zou de aandacht uitgaan naar de distributeurs. Dat is stap één op de roadmap.

Resultaat

Om distributeurs wereldwijd altijd en overal te laten beschikken over up-to-date productinformatie, maakt Boon Edam de stap van papier naar digitaal. We ontwikkelden een Product Configurator, naadloos gekoppeld aan SAP Business One. We maken dus wel gebruik van de business logica en data uit SAP, maar creëerden een geheel eigen user interface die distributeurs zonder enige vorm van training kunnen gebruiken, en volledig Boon Edam branded is. Met de Product Configurator kunnen distributeurs producten samenstellen en offertes aanvragen. Wijzigingen in het productaanbod worden realtime verwerkt.

De gebruiksvriendelijkheid en 24/7 beschikbaarheid van de Product Configurator maakt de communicatie met Boon Edam voor adviseurs zo gemakkelijk mogelijk. De waardevolle data die de tool oplevert, biedt Boon Edam een verbeterd inzicht in de markt om zo hun productie- en verkoopproces verder te optimaliseren. Een krachtige stap in de digitale transformatie.

Het innovatieve karakter van Boon Edam is onderdeel van hun brand identity, en het werd tijd om dat via de global corporate websites duidelijk over te brengen aan hun doelgroepen. Na samen een branding- en marketingstrategie te hebben uitgedacht, ontwierpen en realiseerden we nieuwe websites die binnenkort live gaan.

Bij het ontwerpen en realiseren van de UX staat uiteraard de eindgebruiker centraal. Via marketingkanalen en conversies op de websites worden nieuwe klanten geworven. Vaak zijn de klanten niet de eindgebruikers van de producten van Boon Edam, maar distributeurs of aannemers. Een optimale integratie van de websites en de Product Configurator is dan ook essentieel om de gebruikerservaring van die belangrijke doelgroep zo optimaal mogelijk te maken.

Overige informatie

Het fundament is gelegd en de eerste twee verdiepingen zijn gebouwd. De volgende stap is het digitaliseren van de daadwerkelijke transactie: het bestellen van producten die via de Product Configurator samengesteld zijn. En daarbij uiteraard een digitale flow voor spare parts en service.

Highlights Product Configurator:

- Business Logica uit SAP Business One
- API-koppeling tussen SAP en de Product Configurator
- Frontend-applicatie in React en Typescript
- Gebruiksvriendelijke user interface met eigen branding
- Onderdeel van proces Configure-Price-Quote (CPQ)

Highlights global corporate websites:

- Design system
- Voice & Tone design
- Headless architectuur met Drupal CMS
- Geïntegreerd met frontend-applicatie van Product Configurator
- Marketing Automation-integratie

+ Voeg case toe