Website als katalysator van digitale communicatie

Omschrijving

Om de wereldmarktleider in vendor finance te helpen bij een ingrijpend rebranding-programma ontwikkelde eFocus in korte tijd een strategie en concept voor de wereldwijde company-website. Samen met de klant werd deze omgeving middels scrum gerealiseerd, waarbij afstemming binnen de complexe internationale corporate organisatie van DLL een belangrijke rol speelde.

Doel

De Lage Landen (DLL) is in 45 jaar uitgegroeid tot een wereldspeler op het gebied van diensten als vendor finance, asset management en leasing. Door groei is een grote groep ontstaan waardoor de behoefte ontstond aan meer eenheid en een internationaal bruikbare naam. Sinds 30 september 2014 gaat de organisatie dan ook verder als DLL. De nieuwe merkidentiteit moet leiden tot een heldere en consistente merkbelofte die DLL’s propositie beter benadrukt.

De vraag aan eFocus was om, als onderdeel van dit rebranding-programma, de online strategie te ontwikkelen en een concept voor de corporate website. Daarnaast vroeg DLL eFocus om de website te realiseren en om de gewenste sterkere online aanwezigheid te realiseren.

Het doel was om binnen 6 maanden een nieuwe global company website (www.dllgroup.com) te lanceren die uitgerold moest worden op het gelijktijdig ook door eFocus te ontwikkelen groepsbrede Sitecore-platform, waarop ook dochters als Athlon en Freo moeten draaien. De nieuwe omgeving moest in eerste instantie vooral de eerste drager van het nieuwe merk zijn, dat in het najaar van 2014 gelanceerd zou worden. DLL’s rol als ‘enabler van business’ en pay-off ‘See what counts.’ moesten hierin centraal staan.

Een grote uitdaging bij dit project was het grote aantal verschillende doelgroepen en de complexe internationale organisatie van DLL. Bijkomende opdracht voor eFocus was dan ook om DLL te ondersteunen bij de internationale afstemming en het creëren van draagvlak.

Resultaat

Deze opdracht voor een ‘corporate website’ draaide ook om een nieuwe kijk op marketingcommunicatie in een organisatie waar digitale communicatie in de kinderschoenen stond. Nauwe samenwerking tussen eFocus en het DLL team was noodzakelijk en continue samen beslissen cruciaal. Daarom werd gekozen voor een agile werkwijze.

Begrip omtrent wat DLL drijft en wat haar doelgroepen beweegt vormden de sleutel tot het concept. Klantverhalen en interviews met verschillende verantwoordelijken brachten begrip van business en identiteit. Deze inzichten gaven aanleiding tot een aantal keuzes:

• Al snel stond vast dat de manier waarop DLL zaken doet centraal moest staan. Story telling, waarbij tekst en beeld even belangrijk zijn. ‘Bottom-up’ werd gestart met het ontwerpen van een verhalende case pagina om vervolgens omhoog te werken. De basis hiervoor vormden de opgetekende klantverhalen die de toegevoegde waarde en impact van DLL illustreren.

• Global vs. Local: De global company website focust op de ‘brand story’. De landen-websites (t.z.t. gelanceerd) zullen juist meer ruimte bieden voor de aangeboden diensten. Zo wordt een te grote opeenhoping van informatie voorkomen. Bovendien kunnen lokale markten beter bediend worden met meer scherpte in content en SEM.

• De vele doelgroepen bedienen binnen één siteconcept zou om compromissen vragen. Daarom is besloten om te focussen op de primaire doelgroep ‘vendors’.

• Vendor Finance is uiteindelijk mensenwerk. Daarom wordt altijd de mogelijkheid tot persoonlijk contact geboden.

Resultaten die we kunnen delen (de website is sinds Q4 2014 live):
• Gemiddelde time on site met 49% toegenomen
• Gemiddeld paginabezoek ‘about’ gestegen met 207%
• Aantal sessies 12% gestegen

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe