DSM Dyneema

Omschrijving

Het weert kogels af en bergt schepen van 300.000 ton. Dat kan alleen Dyneema®, “the world’s strongest fiber™” zijn. Het nieuwe Dyneema.com vertelt het verhaal van de vezel en haar impact in een veelzijdigheid aan markten. Met succes: er zijn 50% meer contactaanvragen en de leadkwaliteit is met 450% gestegen.

Doel

De uitdaging waar DSM Dyneema mee kampt is het feit dat het een relatief onbekend ingredient brand is. De vraag die zij aan Valtech stellen is dan ook: “Hoe kan DSM Dyneema op internationaal vlak een pull-effect creëren voor het Dyneema®-merk?”

Valtech’s antwoord is een integrated customer engagement strategie die waarde toevoegt aan de B2B- én B2C- waardeketen. Met als doel om de merkherkenning, -meerwaarde en -voorkeurspositie te verbeteren.

De website van DSM Dyneema is het centrale punt van alle geïntegreerde on- en offline marketingactiviteiten. Voordat deze marketingactiviteiten van start gingen, was de eerste en belangrijkste stap het terugbrengen van alle losse websites van 3 continenten, 8 hoofdsegmenten en 13 productcategorieën, naar 1 krachtig platform.

Het succes wordt gemeten aan de hand van de volgende doelstellingen:
1. Naamsbekendheid genereren waardoor Dyneema® de voorkeur geniet boven goedkopere of reeds gevestigde merken;
2. Dit onderbouwen met bewijslast van de unieke eigenschappen van het door de markten gepercipieerde luxeproduct Dyneema®;
3. Nieuwe markten ontwikkelen en/of penetreren (zoals de sports & lifestyle markt)
4. Meer klantaanvragen bij Dyneema®;
5. Meer klantaanvragen bij Dyneema®-fabrikanten.

Om het project een succes te maken zijn de volgende tactieken gedefinieerd:
1. M.b.v. bewijslast op verhalende wijze de vezel, de verscheidene markten en eindproducten dichterbij de doelgroep brengen (storytelling);
2. Van persona- naar individu-denken: doelgroepen beter leren kennen en activeren m.b.v. gepersonaliseerde content (personalisering);
3. De activatie van het platform moet plaatsvinden m.b.v. spot-on targeting via meerdere digitale kanalen:
a. Regio
b. Marktsegment
c. Productcategorie
d. Rol (beïnvloeder, besluitnemer, eindklant etc.)

Resultaat

Het DSM Dyneema project is het schoolvoorbeeld van een full-service aanpak. Van strategie tot concept en van ontwikkeling tot activatie; alles passeerde de revue. De focus lag van origine op storytelling, maar ook de digitale marketing mindset kwam overal in terug. Vindbaarheid, conversie en meetbaarheid zijn dan ook geen enkel moment uit het oog verloren. Deze aanpak werpt zijn vruchten af: vanaf dag één was meteen een toename in contactaanvragen zichtbaar en bleef het organisch verkeer stabiel.

Door een close the loop-mentaliteit te hanteren, wordt de waarde van de digitale inspanningen bepaald. Online conversies worden niet enkel gemeten door te zeggen: “X aantal mensen heeft een contactformulier ingevuld”, maar de metingen gaan door tot aan het CRM-systeem: “X aantal mensen heeft een contactformulier ingevuld, hiervan zijn Y aantal een potentiële lead en Z aantal een daadwerkelijke lead met waarde A.”

Bij alle activiteiten staan onderstaande resultaten centraal. Deze resultaten worden getoond op een Klipfolio-dashboard en zijn uiteraard ook inzichtelijk voor de klant. Een goede manier om de vorderingen van de doelstellingen in het vizier te houden.

Resultaten:
- Stijging contactaanvragen: +46%
- Leads geconverteerd van online opportunity +454%
- Commerciële waarde online opportunities heeft de initiële investering terugbetaald
- Stijging leadgeneratie naar partners: +49%
- Stijging newsletter inschrijvingen: +126%
- Stijging bezoeken: +26%
- Stijging gemiddelde tijd per pagina: +33%
- Stijging social reach: +44%
- Stijging social base: +83%
- Stijging social engagement: +66%

Een ander resultaat om trots op te zijn:
- Nieuwe A-merk klanten mogen verwelkomen uit o.a. de sectoren sport, vliegtuigbouw, electronics

Overige informatie

Valtech

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe