1 Stern, 1 online platform.

Omschrijving

Modern Media bouwde voor Stern een schaalbaar online platform, waarin de vele losstaande productwebsites werden toegevoegd/geïntegreerd, maar waar in 2015 ook nog eens een aantal websites van de Stern dealers worden toegevoegd. Allemaal op hetzelfde integrale omnichannel platform, maar mét behoud van hun eigen dealeridentiteit en specifieke wensen en eisen.

Doel

Stern Groep is de grootste dealerholding van Nederland in de automotive: 90 dealerbedrijven, 23 automerken, verkoop van 25.000 nieuwe auto’s per jaar en een doorlopend occasionaanbod van 6.000 auto’s. Daarnaast biedt Stern eigen financiële mobiliteitsproducten en -diensten aan zoals leasing, verzekering, financiering, autoschadeherstel, autoverhuur, auto-onderhoud en bedrijfswageninrichting. Deze producten en diensten worden steeds belangrijker voor Stern. Daarom laadt ze sinds 2014 zeer actief centraal de merknaam Stern, met als missie ‘de vrijheid van individuele mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken’. In het verlengde ervan wilde Stern strategische keuzes maken voor haar online presence en schreef zij in de zomer van 2014 een pitch uit:

“Werk een gedetailleerd voorstel uit hoe Stern het online kanaal de komende jaren het best kan inzetten voor het vermarkten van haar eigen mobiliteitspropositie(s). Geef daarbij ook aan hoe Stern van de huidige situatie zou moeten migreren (conceptueel, technisch en organisatorisch) naar de door u voorgestelde optimale situatie. Hierbij is van belang dat de bestaande sites behouden blijven totdat ze gemigreerd zijn in de nieuwe website(s). Van aanbieder wordt verwacht aan te geven hoe zij omgaat met beheer en onderhoud van de bestaande websites voordat die gemigreerd zijn.

• Hou rekening met de primaire doelgroep: de autorijder, in de verschijningsvormen particulier en zakelijk.
• Hou rekening met de secundaire doelgroep: consumenten die toegang hebben tot een auto van de zaak.

Het te ontwikkelen platform moet Stern in staat stellen om het in te zetten als volwaardig (transactie-) kanaal gedurende de gehele customer lifecycle van (potentiële) klant."

Resultaat

Modern Media realiseerde een integrale, centrale oplossing waarmee Stern ook online maatwerk in mobiliteit kan leveren: elke bezoeker vindt de meest relevante content op de juiste plek. Dit gebeurt automatisch op basis van door Stern realtime in te stellen business rules, per website per pagina instelbaar. Het platform is gebouwd op basis van een adaptive design en is daarnaast zeer schaalbaar. Sinds de lancering in december 2014 zijn inmiddels vele websites, labels, producten en diensten van Stern toegevoegd. In 2015 zullen met name veel van de 90 Stern vestigingswebsites -met behoud van eigen lokale en merkidentiteit- toegevoegd worden aan het integrale platform, waarin ook bijvoorbeeld e-mail volledig geïntegreerd is. De manier waarop het platform is opgezet en de gekozen vormgeving versterken de merkpropositie van Stern: Mobility Matters.

De belangrijkste speerpunten:

• Stern is nu zelf in staat om Autozoeker en –filterelementen per website realtime aan te passen via het CMS
• Implementatie van een centrale datakoppeling: 90 vestigingen en 23 merken met eigen systemen als centrale uniforme data op website(s).
• Koppelingen en integraties met vele derde partijen voor taxaties, RDW, leadmanagementsysteem, etc.
• Mogelijkheid om per website autodetailpagina's te personaliseren door ‘business rules’ in te stellen op basis van klik- en zoekgedrag, maar ook op basis van de vele eigenschappen die bij een auto horen. Denk aan merk, bijtelling, of één van de overige 73 auto-eigenschappen.
• Mogelijkheid om per website de vestigingsdetails automatisch te personaliseren op basis van ‘business rules'.
• Grote kostenbesparingen op implementatie en beheer van ‘online’.

+ Voeg case toe