FINN: Een volledig ecosysteem voor IoT betalingen

Omschrijving

FINN – Banking of Things, een startup initiatief van INGlabs, biedt software om slimme apparaten zelf te laten betalen. Denk aan een auto die autonoom betaalt voor tolwegen. We creëerden een merk en volledige UX voor het hele digitale ecosysteem. Van de visuele identiteit, brand voice tot aan de beursstand.

Doel

Wearables, smart home, tokenization. Slimme apparaten zijn niet meer weg te denken uit het technologische innovatielandschap. Toch blijft een onderdeel van de Internet of Things (IoT) wereld vooralsnog achter lopen. Namelijk betalingen. Voor het aanbieden van veilige, autonome betalingen voor slimme apparaten is veel specialistische kennis nodig, of er moet gebruikt gemaakt worden van meerdere (dure) derde partijen. Kortom: veel integraties met losse systemen zijn nodig en een alles-in-1 oplossing ontbreekt. Deze problemen lost FINN op.

De software van FINN biedt een modulaire, open source betaaloplossing voor IoT devices. Makkelijk in te bouwen in bestaande apparaten. De expertise van ING wordt gebruikt om de veiligheid van de transacties te waarborgen.

Bijvoorbeeld bij de startup Liquido d’Oro, die slimme olijfolieflessen aan het ontwikkelen is onder de naam Olivery. Door slimme sensoren en de software van FINN te gebruiken in de voet van de olijfoliefles wordt de inhoud gemeten. De fles bestelt namens de gebruiker nieuwe olijfolie wanneer de olie bijna op is. De betaling vindt via FINN plaats.

FINN sluit precies aan bij de trend naar pay-per-use en subscription based business verdienmodellen. Hierdoor stimuleert FINN innovatie op breed vlak, van hobbyisten en start-ups tot (middel)grote bedrijven. Omdat je bij gebruik van de software van FINN geen klant hoeft te zijn bij ING, is gekozen voor een eigen identiteit. Een volledig merk waar de visuele identiteit, UX en contentstrategie voor een naadloze ervaring zorgen over het gehele platform. Daar hebben wij voor gezorgd. En net zo schaalbaar als de software zelf.

Resultaat

De kracht van FINN zit in de vele opties die de software biedt. De gebruikers van de software, de ontwikkelaars, hadden een plek nodig om op een makkelijke manier de code te configureren. Een online Maker portal inclusief uitgebreide documentatiepagina was de oplossing. Ook moest de eindgebruiker een manier hebben om betalingen van een smart device goed te keuren en inzicht en overzicht te houden. Dit gebeurt in de mobiele ‘companion app’. Hiervoor namen wij het UX- en visual design voor onze rekening.


De Maker portal

Het begint allemaal met de ontwikkelaar die een slim apparaat met daarop FINN software aanbiedt aan zijn klanten. Denk aan het slimme koffieapparaat. In de portal definieert de Maker de acties, en wanneer deze acties getriggerd moeten worden. Bijvoorbeeld: elke keer als er op de knop wordt gedrukt, wordt een kopje koffie gemaakt van 0,30 cent. Wij ontwierpen een uitgebreide documentatiepagina. Hier wordt uitgelegd hoe de software van FINN werkt en geïmplementeerd wordt. Zo heeft de Maker alles in handen om FINN zelf te gebruiken.


De mobiele app

De companion app van FINN verbindt de eindgebruiker met zijn slimme apparaat. Deze worden met Bluetooth of QR-scanner makkelijk gekoppeld aan zijn smartphone. Daarna kan de eindgebruiker makkelijk een betaalmethode toevoegen en het apparaat autoriseren autonome betalingen te maken. Wij zorgden voor het ontwerp en de UX van deze app. De flows zijn schaalbaar en kunnen worden gebruikt in de apps van bedrijven die de FINN software gebruiken en een eigen app hebben.

Overige informatie

We waren vanaf het begin betrokken om voor het visual design te zorgen. FINN – Banking of Things is begonnen vanuit de ING Innovation Bootcamp waar ze de eerste prijs wonnen in de categorie Most Disruptive. In deze wedstrijd werden teams vanuit ING uitgedaagd om slimme oplossingen te vinden voor het betaallandschap van de toekomst. Alleen door contact te houden met de doelgroep worden deze wensen duidelijk. Deze werkwijze komt terug in de identiteit van FINN. De software verandert constant, het team is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de software en hebben vaak contact met de doelgroep. Zo worden bijvoorbeeld workshops en hackathons georganiseerd en is er een levendige community. De kracht van open source wordt dus vol benut.


Een community van Makers

FINN positioneert zich op een unieke manier door zich te richten op een brede doelgroep onder andere door gesegmenteerde marketing. Zo willen ze niet alleen autofabrikanten bereiken, maar ook de hobbyist ontwikkelaar. Door zoveel mogelijk feedback te krijgen op de software, werd een community van ontwikkelaars om het product gecreëerd. Makers delen op Slack hun bevindingen, projecten en feedback. Zo blijft FINN altijd verbeteren en dicht bij de wensen van de doelgroep.

Door het open source, modulaire karakter is de software wereldwijd uniek in zijn soort. En omdat de expertise van ING erachter zit. Daardoor loopt FINN voorop op het gebied van cybersecurity, een hot topic in het Fintech domein. Hier ligt de ongekende potentie van FINN voor het opschudden van het IoT landschap.

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe