Efteling, altijd en overal

Omschrijving

Binnen onze strategie om Efteling content op relevante plekken in het dagelijks leven van kinderen te brengen (en daarmee een plek in de mindset te claimen), is de ontwikkeling van een gratis Efteling Kids app een logische stap. Nu kunnen alle kinderen in NL elke dag en overal Efteling beleven!

Doel

Kinderen zijn een motor en reason-to-come achter veel Efteling bezoek. Zo beslist maar liefst 70% van de kinderen mee over de invulling van dagtripjes. Door vaker onderdeel van het dagelijks leven van kinderen te worden, zorgen we voor binding met de Efteling en op beslismomenten voor voorkeur. Dit doen we door, naast aan te haken op bestaande kanalen (als YouTube, Telekids etc), het ontwikkelen van een nieuw, eigen mediakanaal, waarmee we alle Efteling content naar kinderen kunnen ontsluiten. Een eigen kanaal, want 100% veilig, 100% controle en 100% invloed op content.
Aangezien meer dan 57% van de jongste kinderen (bron: Ienemienemedia 2018) al gebruik maakt van smartphones en tablets was de ontwikkeling van een app als tool een logische.

Vraagstelling & verwachting opdrachtgever
Ontwikkel een content applicatie waarmee kinderen tussen 3 en 6 jaar zich meerdere malen kunnen vermaken met Efteling content in de breedste zin van het woord. Zorg ervoor dat minimaal de volgende onderdelen een plek krijgen in de app: video kijken, puzzelen, spelletjes (muzikaal, behendigheid en geheugen), kleurplaten inkleuren en foto’s maken. Uiteraard geheel afgestemd op de cognitieve fase van de doelgroep en het wonderlijke van Efteling.

Doelstelling
- Downloads 30.000 in 2019 (binnen eerste 3 maanden na livegang).
- Retentie (gemiddeld in app industrie):
na dag 1: 40 %,
na dag 7: minimaal 20%,
na dag 28 minimaal 10 %
- Gebruiksduur per sessie: gemiddeld 12 minuten per sessie

Resultaat

Met de Efteling Kids app brengen we een diversiteit aan Efteling content, commercie loos en gratis in het leven van onze doelgroep. Geschikt voor iOS & Android. Veilig, want voorzien van parental control (timer en volume begrenzer) en zonder doorklikmogelijkheid naar het internet.
De Efteling Kids app heeft een user-friendly interface; de navigatie is intuïtief (op basis van symbolen) en tekstloos (de kids kunnen immers nog niet lezen) en waar nodig voorzien van audio uitleg. De Efteling beleving komt terug in het design d.m.v. het kleurgebruik en het gebruiken van elementen als Pardoes als beloning bij spelletjes.
Om te meten hoe het gaat met de app en hoe deze ontvangen wordt door de doelgroep hebben we een aantal metingen ingericht. Op alle vlakken heeft de app buitengewoon goed gescoord.
- Downloads 57.902 in 2019 (binnen eerste 3 maanden na livegang).
- Retentie (gemiddeld in app industrie):
na dag 1: 36,1 %,
na dag 7: 26,3 %,
na dag 28: 21,1 %
- Gebruiksduur per sessie: gemiddeld 17 minuten per sessie

De Efteling Kids app is op 27 september 2019 live gegaan en is vanaf 10 oktober 2019 ondersteund door een campagne. De paid (bioscoop en online), owned (DM, socials en onsite) en earned (influencers) campagne heeft in de eerste 3 maanden gezorgd voor een bekendheid van ruim 30%. De app scoort een likeability van 88%. Kinderen vinden de app leuk en koppelen Efteling goed terug (sprookjes, Efteling en leuk zijn de top 3 associaties).

Overige informatie

We zien dat de meeste apps worden gedownload op een Android device. De app wordt in het weekend (zaterdag en zondag) het meest gebruikt (3.500 - 4.500 sessies per dag), waarvan 80 % afkomstig uit NL en 16,7 % België. De top 10 video’s bestaat uit 8 onrides en 2 Jokie video’s. Waarbij men niet alleen op de eerst zichtbare video klikt. Er is ruim 1,6 miljoen keer een video aangezet. Efteling Kids Radio wordt (binnen de Kids app) zo’n 500 keer per dag aangezet. De voorleesboekjes zijn 266.901 aangeklikt, waarvan 251.023 compleet uitgeluisterd. De fototool is 136.000 keer geopend, en zijn er maar liefst 1,9 miljoen fotostickers geplaatst. Daarnaast zijn de kids 265.777 keer naar het attractiecomponent geweest en hebben 763.406 keer op attracties geklikt.

We zitten inmiddels (na 6 maanden) op ruim 70.000 downloads en de retentie is nog steeds boven doelstelling. In 2020 willen we stijgen naar 200.000 downloads en moet de retentie uiteraard gehandhaafd blijven. Hiervoor ontwikkelen we in een aantal fases nieuwe content, bestaande uit games, video’s en een thema gedeelte voor de nieuwe attractie Max & Moritz. De updates worden uiteraard begeleid door een campagne door ook zal moeten zorgen voor een stijging in bekendheid, zodat je Efteling altijd en overal kan beleven.

We Are You

's
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe