eLinea - Het Nieuwe Lezen

Omschrijving

Het Nieuwe Lezen. Een digitale kwaliteitskrant die precies aansluit op jouw interesses.

Achtergronden van deze case

Met eLinea kun je je abonneren op de artikelkanalen van bijvoorbeeld redactieteams, schrijvers, columnisten of striptekenaars. De artikelen van deze kanalen kunnen vervolgens op verschillende apparaten gelezen worden, zoals smartphones, ereaders of tablets. eLinea heeft zowel gratis als betaalde kanalen.

eReaders Groep nam contact op met WEBclusive aan om dit globale concept om te zetten in een concreet product, waarbij ook rekening gehouden zou moeten worden met enkele tientallen uitgevers die bij de lancering deel zouden moeten kunnen nemen en dat het platform gereed zou moeten zijn voor internationale expansie in een later stadium.

WEBclusive heeft de realisatie van het gehele platform voor haar rekening genomen. Van integratie in back-office systemen van de verschillende uitgevers, een uitgebreid betaalsysteem tot de verschillende output vormen om de content te kunnen lezen op alle beschikbare devices van iPad tot eReader en smartphone tot normale laptop, via PDF en ePub formaten en via een mobiele website en de normale website.

Gedurende een groot deel van 2010 heeft WEBclusive aan dit concept gewerkt en het concept steeds verder verbeterd. De opdrachtgever was zeer enthousiast over de aanpak die gekozen is. Door een iteratieve (SCRUM) aanpakken te gebruiken werden regelmatig releases gedaan en kon het systeem continue getest en afgestemd worden met testgebruikers, uitgevers en andere stakeholders. En door de import van de content van de diverse uitgevers los te koppelen van de interface voor eindgebruikers, konden beiden onderdelen parallel ontwikkeld en geoptimaliseerd worden.

Door de uitgevers tijdens de ontwikkeling betrokken te houden en hen continue de voortgang te tonen, waren er een groot aantal uitgevers enthousiast om bij de start direct mee te doen als launching partner. Hierdoor waren er bij de lancering 50 kanalen beschikbaar van de volgende uitgevers en columnisten: NRC Handelsblad, Elsevier, Nieuws.nl, Vrij Nederland, Opzij, Psychologie Magazine, J/M voor Ouders, Dolf Jansen, Friesch Dagblad, Joep Bertrams, Reader's Digest, TRIK, Yvonne Kroonenberg, Tom Janssen, Dagblad De Pers, onzeWereld, VJ Movement, Management & Literatuur, Scilogs, Fleur Speet, Salesmagazine, DJ Broadcast, EOS, Psyche & Brein, MO*magazine, eReaders.nl, OnStage en Radio Nederland Wereldomroep.

Doel

Starten met ca. 50 actieve kanalen en dit uit te breiden naar 100 kanalen aan het eind van 2011. Daarnaast een groeiend aantal lezers en abonnees.

Resultaat

Met 3.000 actieve bezoekers in het eerste weekend en een snel groeiend aantal aangesloten uitgevers en nieuwe lezers vervuld eLinea een belangrijke rol in de groei van de digitale uitgeefmarkt door middel van Het Nieuwe Lezen. Na de zomer zal er internationale expansie plaatsvinden en in een markt waar alle uitgevers te maken hebben met een dalend aantal lezers, laat eLinea zien dat er een alternatief beschikbaar is voor uitgevers.

+ Voeg case toe