Farmaline: online apotheek

Omschrijving

Een nieuw e-commerce platform voor één van de grootste online apotheken van België.

Achtergronden van deze case

Door het toenemende succes van online verkoop in België zag Apotheek Farmaline uit Tongeren in 2009 de opportuniteit om gezondheidsproducten en geneesmiddelen zonder voorschrift aan te bieden via een webshop. Op enkele jaren tijd was het succes zo groot dat het bestaande webplatform niet voldoende meer was om aan de vraag te voldoen. Er werd gezocht naar een online partner om samen mee verder te groeien.

Doel

Er moest een nieuw, krachtig commercieel webplatform komen in meerdere talen en dat intelligent meegroeit met de behoeften van de doelgroep. Niet alleen op vlak van aanbod, maar ook op vlak van service. Farmaline moest ook een portaal worden voor medische informatie. Enerzijds via gedetailleerde productinformatie en anderzijds via een directe lijn voor advies op maat.

Resultaat

Om een intelligent platform te ontwikkelen werd er eerst goed gekeken naar de bestaande behoeften bij klanten van online apotheken. Daaruit bleek al snel dat namen van merken een belangrijke manier van zoeken is. Een intelligente zoekfunctie (SOLR) en de indeling in enkele substores op thema loste de insite navigatie verder op. Om het natuurlijke zoekverkeer te stimuleren werden productcontainers als landingspagina toegevoegd.

Daarnaast werd er voor gezorgd dat het nieuwe platform nog voldoende soepel kan draaien met meer dan 30.000 producten in de database. De performantie mocht absoluut niet lijden om een feature zoals ‘productaanbod op basis van individuele voorkeuren’ (vb. geospecfieke producten, controle op allergie, ...) een vlotte user experience te geven. De keuze viel daarvoor op een custom framework op basis van Symfony.

Een apotheek is nog meer dan andere retailers onderhevig aan een strenge (medische) wetgeving. Om hier steeds op in te kunnen spelen, is het platform makkelijk aanpasbaar gemaakt. Tenslotte is er veel aandacht besteed aan het commerciële design. Duidelijk leesbaar, transparante informatie over prijzen, keuzemogelijkheden voor verzending en een makkelijke en veilige betalingsprocedure moet de conversie van bezoeker naar klant stimuleren.

Farmaline.be is een online platform geworden dat vertrouwen uitstraalt en zijn performantie bewijst door het intensieve gebruik ervan. Getuige hiervan zijn de jaarlijkse groei van tevreden klanten en de talrijke productreviews. Om deze resultaten ook te behouden op langere termijn, worden er constant inspanningen geleverd op vlak van Search Engine Optimization (SEO). Dit zorgt ervoor dat er steeds een voldoende instroom van bezoekers op de website terecht komt.

Intracto Digital Agency

Herentals
Intracto Digital Agency
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe