Flinders shopping apps

Omschrijving

Prachtige én effectieve mobiele shopping apps voor woon-designwinkel Flinders. De apps onderscheiden zich door hoge kwaliteit ‘user experience design’ met veel aandacht voor detail. Ontworpen voor hoe consumenten mobiele apparaten gebruiken: vanaf de bank, onderweg of in de winkel. De Flinders app resulteert in hogere conversie, engagement en omzet.

Doel

Het is de missie van Flinders om design voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doet ze met haar webwinkel maar ook met een fysieke winkel waar een groot deel van de collectie te bewonderen is. Daarnaast zijn er de Flinders café’s waar de volledige inrichting uit de collectie komt en je tegelijkertijd een drankje kunt drinken.

Meer dan 40% van het verkeer van de Flinders webshop kwam in 2014 binnen via mobiele apparaten. Bovendien vlakt de groei van mobiel verkeer voorlopig nog niet af. Ondanks een mobiele website bleef de conversie echter ver achter in vergelijking met desktop-bezoek. Een radicaal betere gebruikerservaring werd noodzakelijk geacht om niet alleen verkeer maar ook de omzet uit mobiel te laten groeien. Daarnaast is het aantal producten wat Flinders verkoopt enorm. Deze kunnen niet allemaal getoond worden in de fysieke locaties.

Doelstelling van Flinders was om met de shopping apps haar mobiele klanten de best mogelijke online winkelervaring te bieden zodat de kwaliteit van het mobiele klantbezoek zou stijgen en het aandeel mobiele omzet in de totale omzet zou groeien. Daarnaast moest de app Flinders in staat stellen om de volledige online collectie in de fysieke locaties aan te bieden.

Kortom: door het bieden van een geweldige mobiele klantervaring - of dat nu thuis op de bank, onderweg, of in de winkel is - wil Flinders de omzet laten stijgen.

Resultaat

De Flinders apps zijn ontwikkeld op basis van mobile commerce platform Highstreet. De app is rechtstreeks aangesloten op de Magento Enterprise catalogus, voorraadbeheer, analytics en checkout van de webshop. Flinders hoeft door deze diepe integratie geen apart catalogus onderhoud te doen. De ‘time to market’ werd door gebruik te maken van Highstreet enorm verkort en bovendien was het technisch risico laag omdat Highstreet al ontwikkeld was.

Binnen enkele weken is een unieke shopping app gerealiseerd in de huisstijl van Flinders. Dit voor een fractie van de kosten van een vergelijkbare, op maat gemaakte, mobiele e-commerce app.

Resultaten binnen drie maanden:

- Mobiele conversie steeg met ruim 100%
- De iPad app behaalt hogere conversie dan desktop bezoek
- De app is verantwoordelijk voor 10% van de omzet van Flinders
- Mobiele omzet steeg met ruim 30%
- Sessietijden stegen met ruim 70%
- 2,5x meer bekeken producten per sessie
- Retentie; het percentage terugkerende gebruikers is 26% hoger dan op de website
- ROI 634% (Omzettoename / kosten)

Design, usability & innovatie

De Flinders app maakt bladeren door de collectie zeer snel en vloeiend. Het ontwerp is erop gericht om meer nadruk op content te leggen en er is veel aandacht voor details. Bovendien bevat de app innovaties zoals de “shop the look” functie in de iPad app. “Shop the look” presenteert beeldvullende fotografie van interieurs als in een woon-magazine. Vernieuwend hierbij is dat de catalogus geheel “inline” geïntegreerd is met de fotografie waardoor vanuit het lookbook daadwerkelijk gewinkeld kan worden. Hiermee biedt de app een inspirerende winkelervaring.

Touchwonders

Utrecht
Touchwonders
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe