Gemeente Amersfoort

Omschrijving

Wat doe je als je een geschikte partij zoekt om van jouw site een van de beste gemeentelijke websites van Nederland te maken? Dan schrijf je een pitch uit. Of, in het geval van overheid, een onderhandse aanbesteding.

Doel

De opdracht was duidelijk: ontwerp een website waarmee de best bereikbare gemeente van Nederland ook online het best bereikbaar wordt.

Resultaat

Een pitch winnen is één ding. De gecreëerde verwachtingen waarmaken soms weer iets heel anders. Maar al snel bleek het team van Amersfoort net zo enthouiast en gedreven als wijzelf. En na een uitgebreide initiatiefase, waarin verschillende (visuele) stijlen en interactiemodellen geëvalueerd en getoetst werden aan de visie en doelstellingen van Amersfoort, werd dan eindelijk gestart met het uitwerken en inrichten van de nieuwe website van de gemeente. En ook nu bewees het werken met een scrumteam van interactie ontwerpers, grafisch ontwerpers, front-end developers, back-end developers, webredacteuren en communicatiemedewerkers wederom een uiterst effectieve en succesvolle manier om - binnen planning en budget - een prachtig eindresultaat neer te zetten.

Trots als een kei
De nieuwe website van Gemeente Amersfoort oogst veel lof. En dat terwijl veel van de kracht en intelligentie die achter deze website schuil gaat op het eerste oog niet eens heel erg opvalt. Daarom lichten we een paar voorbeelden uit:

Betrokkenheid via Instragram
Hoe cool is dat? Jouw eigen foto levensgroot terugzien op de website van je gemeente? In Amersfoort doen we het gewoon! Bewoners kunnen hun mooiste foto’s van de stad en alles wat zich daar afspeelt via Instagram delen met de gemeente. En de mooiste kiekjes krijgen een plaats op de website. Mét vermelding van de fotograaf uiteraard!

Nieuws uit je eigen wijk
Nieuws en actualiteiten worden dan zo aangepast dat je als eerste leest wat het dichtst bij huis speelt.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Ieder zijn eigen toptaken
Toptaken zijn bedoeld om je snel toegang te geven tot de meest voorkomende handelingen op de website van de gemeente. Maar als ondernemer wil je hele andere dingen doen dan als burger. Daarom onthoudt de site van Amersfoort of je een ondernemer bent of een burger. Zo kunnen we de toptaken die we laten zien aanpassen aan het profiel van de bezoeker.

Twitter, whatsapp of bellen
De tijd van gesloten loketten en beperkte openingstijden is voorbij. Voortaan kan iedereen op ieder moment contact zoeken met de gemeente, op de manier die je zelf het liefste gebruikt. Mailen of bellen, twitteren of facebooken, zelfs whatsappen...

Verbinding tussen domeinen
Amersfoort.nl is niet het enige domein dat wordt gebruikt om de ondernemers en bewoners van regio Amersfoort te voorzien van informatie en diensten. City Marketing Amersfoort beheert meerdere websites, ieder gericht op een specifieke doelgroep of rondom een afgekaderd thema. Deze websites hebben we onderling verbonden via de navigatie én via verschillende posities in de content.

Nieuwsgierig hoe we bezoekers van de ondernemers-website herkennen op de gemeengte website? Lees dan eens onze case over het “drieluik van regio Amersfoort”.

het resultaat
De eerste stap is gezet. De website is live. Nu begint de tweede helft van de online wedstrijd. De helft die nooit stopt. De helft waarin we Amersfoort leren te personaliseren. Leren hoe je zo relevant mogelijk kan zijn voor je bezoekers. Op ieder moment van de dag. Op ieder apparaat dat ze gebruiken. En voor iedere vraag, doel of wens die ze maar kunnen hebben.

Bikkelhart

Amsterdam
Bikkelhart
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe