Hartstichting HartenHelper

Omschrijving

Traditionele manieren om donateurs te werven, worden steeds minder effectief. Mensen willen niet zomaar telefonisch, op straat of online gevraagd worden om hun gegevens. Daarom is voor de Hartstichting een online game ontwikkeld, waarmee men iets leert, en men op een leuke en vernieuwende manier wordt betrokken bij de Hartstichting.

Doel

In totaal zijn er 1,4 miljoen hart- en vaatpatiënten. Dagelijks worden 125 mensen getroffen door een beroerte en overlijden er 106 mensen aan hart- en vaatziekten. De Hartstichting wil dat iedereen uit het leven kan halen wat erin zit en gelukkig oud wordt. Daarom werken aan oplossingen om ieders hart zo sterk mogelijk te houden of weer sterk te maken. Hiervoor moeten hart- en vaatziekten in een vroeger stadium worden herkend en opgespoord, en beter worden behandeld. Daarom financiert de Hartstichting wetenschappelijk onderzoek, geven ze voorlichting en werken ze aan vernieuwing in de zorg. Dit werk kunnen ze alleen doen door steun en giften van de bevolking. Elke bijdrage is waardevol en het grootste deel hiervan komt van vaste donateurs.

Echter wordt het lastiger om via traditionele manieren donateurs te werven. Mensen worden liever niet koud gebeld of op straat gevraagd om hun gegevens. Ook online moet er een goede reden zijn om je aan te melden tot donateur. De Hartstichting zocht daarom een manier om jaarrond op een vernieuwende manier kwalitatieve leads te werven. Leads waarmee ze een duurzame relatie op kunnen bouwen met een grotere betrokkenheid en uiteindelijk een hogere klantwaarde. Hiervoor is het nodig om de doelgroep (Nederlanders 35+) te betrekken bij de missie van de Hartstichting en op een positieve manier kennis te maken met het werk dat de Hartstichting mogelijk maakt.

Met een eerste campagne wil de Hartstichting 3.000 kwalitatieve leads werven, die benaderd kunnen worden met de vraag om donateur te worden.

Resultaat

Om op een vernieuwende manier donateurs te werven is HartenHelper ontwikkeld. Een online game met drie minigames, die allemaal verbonden zijn met de Hartstichting en hart- en vaatziekten:
1. Breng de Burgerhulpverlener naar het slachtoffer
2. Leid de bloeddruppel door het laboratorium
3. Laat het bloed stromen langs de slagaderverkalking

De games zijn op een speelse manier educatief, waardoor je door te spelen leert over hart- en vaatziekten en het belang van het werk van de Hartstichting. Dit gebeurt in de minigames en in tussenschermen met interessante ‘wist –je- dat’ jes.

HartenHelper is een leuk spelletje om de tijd te doden en ondertussen informatie over hart- en vaatziekten op te doen. Na afloop van de game wordt men extra gestimuleerd om gegevens in te vullen om kans te maken op één van de leuke prijzen. Prijzen waarmee je ook je eigen hart een opkikker geeft, zoals een gezond kookboek of een museum jaarkaart om je culturele hart vaker te laten kloppen. Hiermee wordt niet gestuurd op een snelle conversie, maar het verhogen van betrokkenheid om vanuit daar donateurs te werven.

Met een social campagne is HartenHelper gepromoot en een eerste indrukwekkende slag geslagen in het werven van nieuwe donateurs. Met de eerste campagne zijn bijna 500.000 unieke personen bereikt die samen 85.500 keer de game hebben gespeeld, met een gemiddelde speeltijd van meer dan 2 minuten. Daardoor zijn er ruim 7.500 leads verzameld, met een CPL van nog geen 2 euro, en waarvan 2.000 personen ook hun telefoonnummer hebben achtergelaten.

Overige informatie

Op het moment van schrijven worden de verzamelde leads gecontacteerd en zijn er nog geen resultaten over daadwerkelijke nieuwe donateurs. Wel kunnen we concluderen dat er een effectief en duurzaam leadgeneratie mechanisme is ontwikkeld. Er is nu een eerste campagne gevoerd om donateurs te werven, maar vooral een product gecreëerd waarmee jaarrond en stand-alone fondsen geworven kunnen worden. Ook kan de game in de toekomst wel vaker ingezet worden én interessant blijven voor de doelgroep door het toevoegen van nieuwe mini-games. Zo is er voor de Hartstichting een duurzaam en modulair product ontwikkeld, in plaats van een eenmalige fondsenwervingscampagne, waarmee over langere tijd de ROI kan worden geoptimaliseerd.

Met de game is een geweldig resultaat behaald in de vorm van leads. Maar de game is ook vaak én lange tijd gespeeld wat gezorgd heeft voor een vergroting van de kennis en betrokkenheid van de doelgroep. Ruim 68% van de ondervraagden uit een post-play onderzoek beoordeelde hun kennis over hart- en vaatziekten na het spelen van de game met een 7 of hoger (ten opzichte van 59% die de game niet speelden). En maar liefst 91% gaf aan de Hartstichting te steunen of te willen steunen in de toekomst en 52% is bereid een donatie te doen in de nabije toekomst.

Concluderend kunnen we dus stellen dat we een effectief en duurzaam mechanisme hebben ontwikkeld om het aantal betrokkenen en de betrokkenheid bij de Hartstichting te vergroten en daarmee een langdurig effect kunnen hebben op de geefbereidheid van de doelgroep.

We Are Blossom

Eindhoven
We Are Blossom
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe