Heineken Star Serve

Omschrijving

Technische realisatie van de Heineken Star Serve Facebook app

Achtergronden van deze case

Heineken is bier van de allerhoogste kwaliteit en als het perfect getapt en geserveerd wordt kan je dat verschil ook echt proeven. Daarom is er een groot kwaliteitsoffensief gestart zodat iedereen Heineken blijft zien als het beste bier van Nederland.
Heineken Star Serve. Perfect getapt het lekkerst? Er komt heel wat kijken bij het tappen van een perfecte Heineken, maar Heineken heeft dit terug gebracht tot een eenvoudig 5-stappen ritueel; de Heineken Star Serve. Want bier met een ster verdient een Star Serve.

Onderdeel van de campagne was de lancering van de Heineken Star Serve Facebookgame, waarmee consumenten leerden hoe ze zelf een Star Serve kunnen herkennen en tappen. Door vijf stappen te doorlopen, leidde Heineken de deelnemer op een speelse en leuke wijze door het tapproces van: spoelen, tappen, afschuimen, checken en serveren. Wie virtueel een perfecte Heineken tapten zag zijn Star Serve met een persoonlijke boodschap live op een groot scherm op het Rembrandtplein of op een poster die hij of zij thuis ontvangt.

Doel

De doelstelling van de Heineken Star Serve campagne is het verhogen van de kwaliteitsperceptie van het Heineken merk. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is de smaak van het Heineken bier. De smaak van het bier komt het best tot zijn recht wanneer een Heineken perfect wordt getapt. Helaas is dit nog niet overal het geval en is de consument vaak ook niet bewust van het belang van een perfect getapte Heineken. En dat terwijl je het verschil echt kan proeven! De Heineken Star Serve Facebook applicatie is ontwikkeld om consumenten bewuster te maken van het belang van goed tappen en ze op speelse wijze een perfecte Heineken te herkennen en erkennen. Dat lukt het best als ze zelf weten welke stappen ze moeten doorlopen om tot een perfect getapte Heineken te komen, het Star Serve ritueel.

Resultaat

De Facebook applicatie zorgde ervoor dat de deelnemers online daadwerkelijk het perfecte biertje konden tappen, alsof ze in de kroeg staan. Hierbij hadden alle stappen in het proces invloed op het resultaat. Niet alleen was het erg leuk te testen hoe goed iemand kon tappen, maar juist liet Heineken zien dat tappen van het perfecte biertje vakmanschap is. De deelnemer die het lukte om een Star Serve resultaat neer te zetten kreeg een weergave van hun resultaat welke zij niet alleen op Facebook konden delen, maar ook op het digitaal billboard op het Rembrandtplein. Van deze live vertoning kreeg men ook een bewijsfoto op hun eigen Facebook-timeline.

In de tweede fase van de app stuurde Heineken een poster met een ludieke tekst toe waardoor de tappers ook offline met hun prestatie konden pronken. De tekst werd gebaseerd op het Facebook profiel van de tapper welke we in een speelse en grappige vorm goten. Deze ludieke tekstuele afbeelding was wederom te delen op de eigen Facebook-timeline. Een campagne die mensen nog bewuster maakte van hoe een echt Star Serve Heineken tapje eruit hoort te zien.

eFocus is verantwoordelijk voor de technische realisatie van de Facebook app. De front-end is gebouwd in flash. Aan de back-end is gewerkt met C#, javascript en jQuery. Het beheer van de site is in Sitecore gedaan. Dit alles communiceerde via Pointcast met de videoschermen van BlowUp Media waarmee de live vertoningen werden gedaan.

Het artwork ontwikkelde TBWA\NEBOKO. En de animaties binnen de app creëerde eFocus. Hierbij is in goed overleg samengewerkt om het premium gevoel te waarborgen dat een merk als Heineken hoog in het vaandel heeft staan. Net als in de commercial van “The Switch” [transformerende kroeg] veranderd de gewone bar tijdens het gebruik van de app langzaam in een exclusieve setting. Zo hebben we het beste van een offline en online campagne weten te combineren met een prachtig resultaat.

Facts
• 80.238 bezoekers
• 21.066 perfecte getapte Heineken
• Meer dan 13.000 billboards & posters de markt in
• Bijna 9.000 (vrijwillige) nieuwe likes

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe