Het Rijksmuseum in je broekzak met de totaal vernieuwde app

Omschrijving

De collectie op grootse én eenvoudige wijze dichter bij het grote publiek brengen. Door een app die de bezoeker informeert, navigeert en inzicht geeft in de collectie. Zo is het Rijksmuseum extra toegankelijk voor iedereen - voor, tijdens en na het museumbezoek. Ook biedt de app de mogelijkheid e-tickets kopen.

Doel

Het voornaamste doel van het Rijksmuseum is om de collectie op grootse én eenvoudige wijze dicht bij het grote publiek te brengen. Zodat iedereen overal en altijd kan genieten van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum speelt in op het veranderende mediagebruik en de ontwikkeling dat steeds meer mensen gebruik maken van het gemak van hun smartphone.

Niet alleen kun je bij meer dan 340.000 afbeeldingen uit de collectie-website Rijksstudio dichter bij de werken komen dan in het gebouw van het Rijksmuseum, in de nieuwe app kun je al deze kunstwerken nu ook aanraken!

Resultaat

Er is gekozen voor een app die de bezoeker een optimale gebruikerservaring geeft met drie onderdelen: Tours, Rijksstudio en e-tickets. De app is uitgerust met 14 tours in 9 talen, een geavanceerd navigatiesysteem, de Rijksmuseum-collectie en een e-ticket shop.

Het grote en indrukwekkende gebouw van het Rijksmuseum vraagt een goed
bewegwijzeringssysteem. Het ingebouwde navigatiesysteem wijst op handige wijze de weg en zorgt ervoor dat de bezoeker in maximaal drie stappen de weg vindt naar een volgende zelfgekozen sectie waardoor de bezoeker intuïtief de weg leert kennen in het gebouw.

Aan de route is een multimediatour gekoppeld. Deze geeft de juiste informatie bij de collectie, op de juiste plaats en op het juiste moment. Door de plaatsing van 300 beacons op strategische plaatsen krijg je de kans om unieke en verrassende details over de collectie te weten te komen.

In de eerste twee weken na lancering is de Rijksmuseum app geüpdatet naar de nieuwe versie op 200.000 iOS devices en 20.000 Android devices. Daar bovenop is de nieuwe app 10.000 keer geïnstalleerd op iOS en 5.000 keer op Android.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Overige informatie

Wat de nieuwe Rijksmuseum app uniek maakt is de buitengewone hoeveelheid aandacht die er in de details is gestoken. Bijvoorbeeld de hoge resolutie inzoombare foto’s, die goed werken met een trage netwerkverbinding, maar tegelijkertijd ook erg scherp zijn op een high-end device.

Of dat door elk kunstwerk in verschillende resoluties in stukjes te knippen de werken altijd zo snel mogelijk worden ingeladen, altijd zo scherp mogelijk zijn voor elk device en altijd alleen de bandbreedte gebruiken die nodig is voor het desbetreffende device en zoomniveau. Dàt is de gebruiker dienen met slimme techniek.

Of dat het volledige design ook is geperfectioneerd voor gebruikers die de lettergrootte van hun device aanpassen. Toegankelijkheid staat hoog in het vaandel bij de ontwikkeling van de Rijksmuseum app. Want "het Rijksmuseum is van iedereen!" is immers de visie van het
Rijksmuseum.

+ Voeg case toe