Huis Vanboeijen: een sociaal netwerk voor íedereen.

Omschrijving

Samen met cliënten, hun ouders en verpleegkundigen van zorginstelling Vanboeijen hebben we een sociaal platform gemaakt voor mensen met een verstandelijke beperking: Huis Vanboeijen. Volledig afgestemd op de perceptie van de cliënt, en het sociale intranet van Vanboeijen.

Doel

'Alle mensen met een handicap een Goed leven en alle medewerkers Mooi werk' - de missie van Vanboeijen.

Het startpunt voor Vanboeijen was een nieuw intranet. Voor medewerkers en ouders/familie. Tijdens het selectieproces werd er ook rekening gehouden met de redesign en ontwikkeling van Huis Vanboeijen – een cliëntenplatform.
Met Huis Vanboeijen streven we ernaar om mensen met een verstandelijke beperking een goed leven te geven. Dat betekent eigenlijk niet meer dan de kans om alles te kunnen doen wat iemand zonder een verstandelijke beperking kan doen. Zoals onderdeel te zijn van de maatschappij en het onderhouden van sociale contacten - in een veilige omgeving.

Voor medewerkers mooi werk - het tweede deel van de missie van Vanboeijen. En een van de belangrijkste uitgangspunten van Huis Vanboeijen moest zijn dat het medewerkers zou helpen en verlichten bij hun werk. Want het mooie aan werken in de zorg is mensen helpen. Door een slimme koppeling tussen Huis Vanboeijen en het sociale intranet ‘Samen Vanboeijen’ kunnen medewerkers mensen goed blijven helpen.

Resultaat

Toen het nieuwe intranet was gelanceerd, gingen we aan de slag met Huis Vanboeijen. We organiseerden verschillende Design Thinking-sessies met ons team en cliënten, hun familie en medewerkers van Vanboeijen. Zo was een dwarsdoorsnede van alle belangrijke stakeholders een onderdeel van Huis Vanboeijens ontwikkelproces.

Voor ieder digitaal platform moet Design Thinking eigenlijk een belangrijk onderdeel zijn. Weten wat de eindgebruiker nodig heeft en hoe zij verschillende functionaliteiten gebruiken is goud waard. Simpelweg vragen ‘wat heb je nodig?’ is daarin niet voldoende. En om dat voor elkaar te krijgen observeer, idealiseer, prototype en test je. De basisstappen van Design Thinking.

Samen met de cliënten kwamen we achter hun behoeften. Op basis daarvan maakten we een prototype. Dit prototype werd tijdens een Design Thinking-sessie uitgebreid getest door cliënten, familie en medewerkers. Zo kregen ze opdrachten als ‘plaats een update met een foto op je tijdlijn’, en zij moesten er dan achter komen hoe dat moest. Op die manier kregen we het voor elkaar om Huis Vanboeijen volledig op de perceptie van de cliënt af te stemmen, omdat dingen die voor ons logisch waren, voor hen niet logisch waren. En vice versa.

Er is nog geen onderzoek gedaan naar het gebruik. Het was eerst zaak dat cliënten, ouders en medewerkers het platform leerden kennen. Een onderzoek staat later dit jaar op de planning. De betrokkenheid was wel erg hoog gedurende het proces en daarna. De impact op het leven is lastig te meten, maar gelukkigere cliënten zien we wel. Subjectief gezien dan ;).

Overige informatie

Tijdens de Design Thinking-sessies keken we hoe de opdrachten werden gedaan, welke uitdagingen er naar boven kwamen en hoe ze het voor elkaar kregen om de opdracht te voltooien. Het meest belangrijke was de navigatie: het moest intuïtief zijn. We leerden een hoop over het gebruik van picto’s (voor mensen die niet kunnen lezen), verschillende soorten tablets (de wat minder bekende modellen) en hoe we het mogelijk konden maken om mensen met een handicap een beter leven te kunnen geven!

We betrokken de eindgebruiker in het hele proces. En we zijn ontzettend trots dat we door middel van Huis Vanboeijen kunnen bijdragen aan een goed leven voor mensen met een handicap.

Een bijkomend voordeel is dat we Huis Vanboeijen als een soort schil om het intranet heen hebben gebouwd. Het is dus ook volledig te beheren via het intranet. Dat maakt het een stuk makkelijker voor medewerkers en bespaart hen veel tijd, zodat zij zich kunnen richten op wat echt belangrijk is: de cliënt.

+ Voeg case toe