ING Boswachterchallenge

Omschrijving

De ING Boswachterchallenge liet kinderen deze herfstvakantie COVID-19-proof de natuur ontdekken.

We ontwikkelden een interactief verhaal binnen een WhatsApp-chatbot, waarbij kinderen met Boswachter Ruben de verdwenen Moeder Egel konden redden aan de hand van fysieke opdrachten in eigen buurt. Hiermee creëerden zij daadwerkelijk een veilige leefomgeving voor de bedreigde egel.

Doel

Achtergrond & aanleiding:

ING en OERRR (jeugdprogramma Natuurmonumenten) willen samen de natuur nog toegankelijker maken voor alle kinderen in Nederland. Avonturen beleven in de natuur heeft namelijk niet alleen een positieve invloed op hun fysieke en mentale ontwikkeling, maar bevordert ook de (latere) betrokkenheid bij de natuur. Zo maakt OERRR van iedereen een natuurbeschermer. De Nederlandse natuur en biodiversiteit staan namelijk onder druk en kunnen alle extra aandacht en bewustzijn ontzettend goed gebruiken. Om deze redenen organiseren ING en OERRR al sinds 2015 iedere herfstvakantie de ING Wilde Buiten Dagen; een fysiek event waar duizenden kinderen door het hele land samen de natuur ontdekken.

Briefing:

Hoe organiseer je zo’n grootschalig jaarlijks evenement ten tijde van COVID-19? Aan ons de vraag om op zoek te gaan naar een digitale oplossing die dezelfde (of zelfs nog meer indrukwekkende) ervaring in de natuur kon bieden als het fysieke evenement.

Doelgroep:

Kinderen in de leeftijd 6-9 jaar (focus in communicatie gericht op de ouders).

Doelstelling:

Bereik: 4 miljoen mensen
Engagement: 5.000 WhatsApp gesprekken

Eerste inzichten na briefing:

- Kinderen groeien steeds meer op met digitale interfaces. Dat is natuurlijk erg leerzaam, maar buiten actief zijn blijft essentieel voor hun ontwikkeling. Veel ouders zien hen daarom graag meer buitenspelen.
- Ouders waren via online platformen hard op zoek naar activiteiten tijdens de herfstvakantie middenin de gedeeltelijke lockdown.
- We vonden het belangrijk om een educatief element rondom de natuur toe te voegen aan de digitale experience.
- Spelend leren en storytelling zorgen voor positieve resultaten binnen games voor kinderen.

Resultaat

Met bovenstaande inzichten als vertrekpunt, ontwikkelden we de ING Boswachterchallenge; een WhatsApp experience waarin de bedreigde egel centraal stond.

Via een interactief verhaal binnen deze unieke chatbot gingen kinderen samen met Boswachter Ruben op zoek naar de verdwenen Moeder Egel. Door leuke raadsels op te lossen en spannende opdrachten uit te voeren in de natuur in eigen buurt, konden zij haar veilig thuisbrengen voordat de winter begon. Aan de hand van de challenges leerden kinderen alles over egels en hun bedreigingen en creëerden ze ‘in real life’ een veilige leefomgeving voor egels in hun buurt. Lukte het om Moeder Egel te redden? Dan werd je een echte boswachter, mét thuisgestuurde Boswachtersbadge.

Ter promotie hebben we gebruikgemaakt van PR-inzet en eigen kanalen van ING, OERRR en Natuurmonumenten, waaronder nieuwsbrieven, social en het ledenmagazine. Daarnaast hebben we branded content artikelen ingezet op relevante platformen voor ouders. Als klap op de vuurpijl gingen ook diverse BN’ers met hun kids en Boswachter Ruben op pad.

Naast een stroom van enthousiaste reacties en uitsluitend positief sentiment (uniek voor een merk als ING), zijn er mooie resultaten bereikt in de korte campagneperiode van 4 weken.

Periode: (12/10/20 - 8/11/12):

Bereik: 4 miljoen
Unieke deelnemers: 3.250*
* Ligt in de praktijk hoger, aangezien er per telefoonnummer vaak met meerdere kinderen gespeeld werd.
Gesprekken: 6.000
Interacties (=gestuurde berichten door deelnemers): 90.000
Aangevraagde badges via website: 1.290

Daarnaast zien we dat de chatbot ook na de campagneperiode nog dagelijks wordt gebruikt. Sinds het eind van de campagne hebben er ruim 600 gesprekken plaatsgevonden.

Overige informatie

- We lieten kinderen via een digitale oplossing op avontuur gaan in de natuur, met daadwerkelijk resultaat voor de Nederlandse biodiversiteit. Niet alleen via kennis en awareness, maar er zijn ook 1.126 egelhuisjes gebouwd. We zien veel potentie voor toekomstige doorontwikkeling rondom andere focuspunten binnen de Nederlandse natuur.

- Juist toen tijdens de herfstvakantie een nieuwe lockdown werd afgekondigd, bleek de Boswachterchallenge de ideale activiteit voor ouders en kinderen.

- Waar de reguliere ING Wilde Buiten Dagen in natuurgebieden plaatsvonden, lag de focus van deze speurtocht (geheel COVID-19-proof) op de natuur in eigen omgeving. We hebben de Boswachterchallenge zo ontwikkeld dat deze - ongeacht waar men woonde - overal gespeeld kon worden; in eigen tuin, het park om de hoek of het bos verderop.

- Binnen de chatbot en content hebben we een echte boswachter ingezet. Met zijn profielfoto en tone of voice wekten we de indruk dat kinderen daadwerkelijk met Boswachter Ruben praatten, wat enorm bijdroeg aan de beleving. Daarnaast werden de opdrachten uitgelegd en voorgedaan door Ruben, via videocontent binnen de chatbot. Hierbij nam hij de kinderen volledig mee in zijn zoektocht naar Moeder Egel.

- Om het uitspelen van de challenge te stimuleren, bestond het verhaal uit vijf hoofdstukken. Hierbij kon men er op ieder moment voor kiezen om te stoppen en later door te gaan, of een hele dag op pad gaan en het verhaal in één keer te voltooien. Na ieder geslaagd hoofdstuk ontvingen de kinderen een Egelzegel; bij een volle kaart konden ze een fysieke Boswachtersbadge aanvragen.

Greenhouse

Eindhoven
Greenhouse
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe