Innovatieve schoolkeuzetest

Omschrijving

Ter promotie van de open dagen 2018 van Het Stedelijk Lyceum uit Enschede, heeft Gladior een chatbot ontwikkeld in de vorm van een schoolkeuzetest. Deze helpt kinderen uit groep 8 (en hun ouders) op een interactieve wijze een keuze te maken uit één van de zes locaties van Het Stedelijk.

Doel

Het Stedelijk Lyceum is een openbare scholengemeenschap in Enschede voor praktijkonderwijs tot gymnasium. Alle locaties van Het Stedelijk Lyceum hebben hun eigen kracht en profiel.

Jaarlijks worden er voor de groep 8 leerlingen van basisscholen in Enschede open dagen georganiseerd. Zij kunnen samen met hun ouders een kijkje nemen op de school en in de klassen. Want hoe ziet het scheikundelokaal eruit, en wat kun je eten in de kantine?

Het Stedelijk Lyceum heeft Gladior gevraagd om, naast de online campagnes en kanalen, mee te denken aan een oplossing om beter in contact te komen met hun doelgroep.
Deze doelgroep is namelijk zeer regionaal en daarmee beperkt in grootte. Tevens zijn er meerdere concurrerende scholengemeenschappen in de regio actief, wat de keuze lastig maakt voor de doelgroep.

Het doel van de chatbot was om kinderen en hun ouders te begeleiden in het keuzeproces voor een locatie van Het Stedelijk Lyceum op basis van hun interesses. Door middel van de chatbot kon men op een interactieve wijze kennis maken met Het Stedelijk Lyceum en de unieke profielen van de locaties.

Om de doelgroep via verschillende platformen te bereiken, is de chatbot op Facebook Messenger en de website gelanceerd. Door de chatbot interactief te maken met gifjes en afbeeldingen sloot deze aan bij de jonge doelgroep. Daarmee creëerden we betrokkenheid bij de doelgroep en uniciteit ten opzichte van de concurrentie.

Resultaat

Het Stedelijk Lyceum en Gladior werken al geruime tijd samen rondom de activatiecampagnes van de open dagen. In 2018 is hier een extra dimensie aan gegeven met een innovatieve tool, de schoolkeuzetest. Hierdoor onderscheidt Het Stedelijk Lyceum zich van de concurrentie.

Het oriëntatieproces van de doelgroep start vroeg in het schooljaar, omdat de aanmelding in maart plaatsvindt. Daarom was het van belang om de schoolkeuzetest geruime tijd voor de open dagen, die in januari plaatsvinden, gereed te hebben. Met een totale doorlooptijd van 5 weken heeft de schoolkeuzetest ruim 2 maanden kunnen bijstaan in de keuze van de doelgroep voor aanvang van de open dagen.

Bij de ontwikkeling van de schoolkeuzetest is rekening gehouden met de huisstijlelementen van Het Stedelijk Lyceum. Iedere locatie maakt gebruik van unieke kleur, fotografie en grafische elementen. Dit is in de chatbot doorgevoerd tot een herkenbaar beeld per locatie. Er is gekozen om de usability eenvoudig te houden, zodat het doel van de schoolkeuzetest niet voorbij wordt gestreefd.

Via gerichte campagnes op Facebook, Instagram en het Google Display Netwerk is de doelgroep bereikt. Deze geschatte doelgroep bestaat uit groep 8 leerlingen en hun ouders in Enschede (c.a. 4.500 per jaar). De schoolkeuzetest is ruim 900 keer gestart, daarmee is een zeer hoog conversieratio van 20% behaald. Daarnaast heeft ruim 79% van alle gebruikers de test afgerond en een locatie-advies gekregen.

Het Stedelijk Lyceum heeft zich met deze tool geprofileerd als innovatief en toekomstgericht.

Overige informatie

Achtergrondinformatie van de locaties van Het Stedelijk Lyceum:

College Zuid:
College Zuid heeft een sterke oriëntatie op internationalisering, zoals onze afdeling Tweetalig Onderwijs (tto). Daarnaast is het voor leerlingen mogelijk om topsport te combineren via de Topsporttalentschool. Deze is ook geschikt voor leerlingen die extra willen sporten.

Vakschool Het Diekman:
Ben jij een echte doener en steek je graag de handen uit de mouwen? Bij Vakschool Het Diekman volg je in ons prachtige nieuwe gebouw naast theorievakken ook praktijkvakken. Je leert door te doen!

De Stedelijke Mavo:
We denken niet graag in beperkingen, maar in mogelijkheden. Dat betekent dat we niet praten over wat je niet kunt, maar wat je nog kunt leren. Je zult dus behoorlijk uitgedaagd worden!

Kottenpark
Onze focus ligt op aan cultuur en wetenschap. Wil je je talent verder ontwikkelen? Heb je interesse in cultuur of vind je techniek erg leuk? Ben je goed in talen? Dan ben je bij ons aan het goede adres!

Innova:
Weet jij hoe je het beste leert en wil je zelf de regie over je ontwikkeling? Op Innova ontwikkelen we samen met jou vaardigheden die je nodig hebt en leer je wie je bent, wat je kan en wat je wilt. Gepersonaliseerd leren noemen we dat op Innova.

Het Stedelijk Vakcollege:
Leer je graag door te doen? Dan is Het Stedelijk Vakcollege dé vmbo school voor jou! We hanteren een vakgerichte manier van leren vanaf het prille begin en beschikken over een eigen salon, restaurant en moderne praktijkruimtes.

Gladior Online Marketing

Enschede
Gladior Online Marketing
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe