Internationaal D2C performance én branding platform

Omschrijving

BISSELL is marktleider in de VS op het gebied van woningverzorging. Door de focus te verleggen van B2B naar D2C wil het merk internationale groei en -merkbekendheid realiseren. Hierdoor ontstond de behoefte voor een krachtig, online platform gericht op branding én sales. Aan ons de uitdaging om dat te ontwikkelen.

Doel

Ondanks dat BISSELL marktleider is in de VS, is het merk in de (meeste) internationale markten nog niet heel bekend. Daar wilde het bedrijf verandering in brengen. De nadruk lag eerst met name op content websites en minder op e-commerce. Met focus op beide onderdelen wilde BISSELL internationaal groeien en de merkbekendheid en sales vergroten. De business strategie veranderde van B2B naar D2C. Door deze verandering ontstonden er nieuwe business doelstellingen die meer gericht waren op sales en performance. Om deze doelen te behalen was meer data nodig van eindklanten.

In 2019 ontwikkelde Adwise een volledig magento platform met de focus op branding en content. De verwachting van de opdrachtgever was een gelijkwaardig platform, maar wel met een nadrukkelijke focus op high performing sales. Het kernelement van het vraagstuk is schaalbaarheid, omdat BISSELL de D2C strategie de komende tijd steeds meer gaat doorvoeren in internationale markten zoals Japan, China en het Midden-Oosten.

Resultaat

Om te voldoen aan de verwachting en doelstelling van de opdrachtgever hebben we gekozen voor Magento 2.0, wat als platform perfect dient als optimaal functionerende shop. Als branding platform is deze shop minder geschikt. Om dit probleem op te lossen hebben we custom templates gemaakt en daar laden we content in door middel van Listalot. Deze tool is ideaal voor branding. De combinatie tussen beide zorgt voor een eindresultaat dat perfect aansluit bij de wensen van BISSELL, namelijk een fraaie webshop die qua design en gevoel niets onder doet voor een branding platform, maar wél alle functionaliteiten van Magento 2.0 biedt.

Concrete resultaten
- Unieke branding experience binnen het Magento e-commerce platform door middel van Listalot contentblokken
- Op basis van de betaalstatus wordt er een signaal verstuurd naar Google Analytics (eigen ontwikkelde Annowave module)
- Conversieratio t.o.v. het branding platform over alle shops gestegen met 40%
- Gemiddelde laadtijd van het platform is met 25% gedaald
- Platform live in 4 landen (Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Italië)
- Kortingsregels
- Standaard koppelingen met Clang, Akeneo, Squeezely, PSP
- One step checkout
- Magento search
- Account functionaliteit

Overige informatie

Een grote uitdaging van deze case was de complexiteit die ontstond door alle verschillende modellen die per markt worden gebruikt. We hadden in ieder land te maken met andere payment service providers, fulfillment partijen en talen. Er is uiteindelijk een koppeling gelegd met Akeneo, een product informatie management platform. Hierin wordt het grootste gedeelte van de product content op een centrale plek beheert.

4 webshops:
https://www.bissell.nl/
https://www.bissell.de
https://www.bissell.it
https://www.bisselldirect.co.uk

Adwise - Your Digital Brain

Almelo
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe