Interne Magento webshop voor het magazijn van Shell

Omschrijving

Voor Shell hebben wij een interne webshop opgeleverd waarin materialen vanuit het voorraadmagazijn besteld, klaargezet en doorberekend kunnen worden. En dit allemaal binnen een gemakkelijk te gebruiken platform dat is gekoppeld aan alle interne systemen.

Doel

Het doel van Shell was om de voorraad kostenefficiënter in te richten.

De oplossing die Shell zocht was specifiek voor de grijpvoorraad. Deze voorraad kan worden beschreven als een groot onderdelenmagazijn waar veel materialen op voorraad liggen. De materialen worden gebruikt voor noodgevallen of voor gebruik op korte termijn, denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden op boorplatformen. Omdat deze producten uit een ‘noodvoorraad’ komen zijn de producten duurder dan wanneer deze extern ingekocht worden. Op de prijs van deze producten moest men een extra oplage aan klanten doorfactureren. De doorfacturatie was binnen Shell een heikel probleem.
Een ander nadelig aspect was de wijze waarop bestellingen werden geplaatst. Er was namelijk geen gestructureerde oplossing beschikbaar en monteurs moesten met een artikellijst naar het magazijn beneden. Eenmaal bij het magazijn moest de monteurs wachten tot de vereiste materialen verzameld waren. Want ondanks de kundigheid en ervaring van de magazijnmedewerkers kost het verzamelen van de artikelen veel tijd, aangezien de producten verspreid zijn over het magazijn. Daarbovenop kon de beschikbaarheid van alle benodigdheden ook niet worden gegarandeerd. Dit leidde tot situaties dat monteurs hun bestellingen moesten indienen, dan wachten tot de oplevering om vervolgens te horen dat hun benodigdheden niet (allemaal) beschikbaar waren.

Shell zocht dus een oplossing die allereerst prijs doorberekening mogelijk maakt op projectniveau, verder inzicht biedt in de beschikbaarheid van de grijpvoorraad en het daarnaast mogelijk maakt om vooraf een complete bestelling te kunnen plaatsen. Waarbij de extra uitdaging erin lag dat deze oplossing verbonden moest zijn met verscheidene interne systemen.

Resultaat

TIG heeft voor Shell op basis van, het Open Source platform, Magento 2 een oplossing gebouwd in de vorm van een interne webshop. Door de opzet van een e-commerce oplossing konden wij op een creatieve manier inspringen op de vraagstukken.
De nieuwe omgeving is gemakkelijk in gebruik te nemen, aangezien er een platform is opgeleverd met de gebruikerservaring die vergelijkbaar is met een Bol.com. Eenmaal ingelogd op het platform kan een medewerker bladeren door de producten en deze in zijn/haar winkelmandje plaatsen. Een gevuld winkelmandje kan worden besteld door het te koppelen aan een projectnummer en wordt vanaf dat moment direct in behandeling genomen. De gebruiker krijgt daaropvolgend simpelweg een melding wanneer de bestelling gereed is, waardoor men efficiënter met de tijd kan omgaan. Daarnaast worden de prijzen van de producten direct gekoppeld aan de projecten en kunnen daardoor gemakkelijk worden doorbelast.

Naast het direct plaatsen van een bestelling kan een gebruiker ook een lijst van producten aanmaken (inclusief de kwantiteit van ieder product) en deze een specifieke naam geven (bv. montage lasmachine). Hierdoor kan het bestelproces zeer aanzienlijk worden verkort en kan een reeks producten binnen 1 minuut worden besteld. Daarnaast worden eerder gemaakte bestellingen overzichtelijk weergegeven als re-order mogelijkheid en deze kunnen daardoor gemakkelijk opnieuw worden besteld.

Dit alles samen biedt een gebruiksvriendelijke omgeving binnen Shell. Het platform is gemakkelijk in gebruik, biedt inzicht in de voorraadbeschikbaarheid, bespaart aanzienlijk in tijd en berekend prijzen door op projectniveau.

Overige informatie

Bij de lancering van het platform hebben wij veel mooie reacties mogen ontvangen. Aanvankelijk waren een aantal medewerkers nog huiverig dat de opgeleverde oplossing hun problemen daadwerkelijk het hoofd kon bieden. Maar toen zij eenmaal hun nieuwe omgeving aan het uittesten waren kwamen de eerste positieve reacties al naar voren. Het was gelijk duidelijk hoe ze de producten moesten bestellen, hoe de lijsten aangemaakt konden worden en daarnaast hoe de beschikbaarheid direct inzichtelijk was. Toen daaropvolgend ook werd getoond dat een bestelling daadwerkelijk in gebruik werd genomen en verwerkt werd in het systeem kwam de typerende kreet: “Oh, het werkt!”.

Vanuit het management was er daarnaast tevredenheid omtrent de grote besparingen die het platform biedt zowel in financieel oogpunt als in tijd. De combinatie van het inzichtelijk maken van de voorraad en het vooraf kunnen aanmaken van bestellijsten helpt Shell in het voorkomen van vertraging op belangrijke projecten doordat belangrijke onderdelen worden vergeten. Daarnaast bood het gemak van het online kunnen bestellen en de herbestelling functionaliteit een grote besparing op de tijd van de medewerkers.

TIG

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe