Jacobs Douwe Egberts Professional shop

Omschrijving

De nieuwe webshop van Jacobs Douwe Egberts Professional is volledig vernieuwd en biedt zakelijke klanten een optimale shopervaring in de vorm van bestelgemak en productinspiratie. Dit is een belangrijke stap in de verandering van een webshop als ééndimensionaal verkoopkanaal naar een e-commerce gedreven platform.

Doel

Goede koffie & thee is goud waard. Thuis, maar ook op het werk en in de horeca. Tegenwoordig verwacht de zakelijke klant van een B2B webshop meer dan alleen een online bestelkanaal. Met deze kennis is de vraag gesteld aan eFocus om gezamenlijk een nieuw digitaal geïntegreerd platform te realiseren dat klanten naast een optimale shopervaring in de vorm van bestelgemak, ook merk- en productinspiratie biedt.

Met dit project is het fundament gelegd voor een platform dat het mogelijk maakt om de klant in alle
fases van de customer lifecycle, van lead tot loyale klant, te kunnen bedienen. Deze digitale transformatie van Jacobs Douwe Egberts Professional moet een bijdrage leveren aan de business doelstellingen in termen van omzetgroei en het vergroten van klanttevredenheid.    

Het project bevatte de volgende onderliggende doelstellingen:
1. Merkpositionering: de gevestigde merken o.a. Douwe Egberts, Pickwick, Piazza D’Oro online laden, waardoor de opgebouwde merkwaarden afspiegelen op het nieuw gevormde bedrijf Jacobs Douwe Egberts Professional en ze herkenbaar blijven voor klanten,
2. Platform: een technisch fundament dat modulair kan worden uitgebreid en als blauwdruk dient voor andere landen,
3. Webshop: eenvoudig koffie, thee & bijproducten online bestellen,
4. Inspiratie, beleving & advies: door de jarenlange ervaring in koffie & thee beschikt Jacobs Douwe Egberts Profesional over de kennis om (potentiële) klanten van een advies te voorzien passend bij de klantbehoefte,
5. eReporting: online klantspecifiek management dashboard voor groot zakelijke klanten.

Resultaat

De realisatie van een nieuwe webshop als onderdeel van een digitaal geïntegreerd platform, had een full service aanpak; na de strategie- en conceptontwikkeling ging de realisatie van start. De focus lag op het betrekken van gebruikers door UX-validatie testen. Op basis van verkregen inzichten is bepaald welke conventionele shopelementen gebruikt konden worden en welke custom features nodig waren. Met een Agile projectaanpak is de eerste release in 7 sprints live gezet. De vervolgstap is het platform doorontwikkelen en uit te breiden met nieuwe functionaliteiten op basis van actuele inzichten.

Door de verschillende UX-validatie testen zijn we tot belangrijke inzichten gekomen aangaande het oriëntatie- en bestelproces van een gebruiker. Gebruikers in een B2B-context, die op zoek zijn naar koffie, thee en bijproducten zijn taak georiënteerd en hebben daarom continu de behoefte aan een visueel overzicht van de inhoud van de bestelling.

Door de invloed van B2C webshops, horen inspiratie en beleving in een B2B-shop ook steeds meer bij het verwachtingspatroon van zakelijke klanten. Daarom is aan het nieuwe platform een unieke brand experience toegevoegd, waarbij extra aandacht werd besteed aan product- en merkpresentatie door content design, zoals specifieke fotoshoots voor de webshop en copywriting. Een waardevolle toevoeging die bijdraagt aan een positieve merkbeleving bij (potentiële) klanten.

Kerneigenschappen van het project:
• B2B commerce
• Agile projectaanpak, MVP denken en continu doorontwikkelen
• UX-validatie met gebruikers
• Content first aanpak (compleet herschreven en gecreëerd)
• Volledig mobile responsive
• EPiServer koppelingen met SAP

Key statistieken:
Meer omzet per bestelling: +4,5%
Stijging aantal mobiel bezoekers: +23%
Stijging gem. aantal paginaweergaven: +77%
Stijging gem. tijd op site: +37%

Overige informatie

De webshop is ontwikkeld in EPiCommerce. De productinformatie wordt gevoed uit het centrale SAP systeem middels een koppeling tussen SAP en EPiServer. Waarbij EPiCommerce wordt aangevuld met productinformatie en daarmee ook fungeert als PIM. De bestellingen worden vervolgens doorgezet naar SAP. Deze infrastructuur faciliteert de backoffice van Jacobs Douwe Egberts Professional in een snelle logistieke afhandeling van de bestellingen.

Valtech

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe