Kinderpostzegels Bestel-app

Omschrijving

“Tring! Wilt u Kinderpostzegels kopen?” Elk jaar gaan duizenden scholieren langs de deuren voor het goede doel. Onmisbaar in deze iconische campagne is de nieuwe Kinderpostzegels Bestel-app. Door tips van bekende vloggers en sterke game-elementen is de ervaring leuk en motiverend. Slimme technologie maakt de app veilig en snel.

Doel

Voor kinderen, door kinderen, dat is het motto van Kinderpostzegels. Groep 7 en 8 leerlingen verkopen postzegels en andere producten om met de opbrengsten andere kinderen een goed thuis te bieden. Dat zijn kinderen in Nederland, maar ook in het buitenland. De afgelopen jaren is er meer concurrentie van scholenacties en het aantal deelnemende scholen liep terug. “Hoe kan meedoen aan de actie makkelijker voor leraren en leuker voor kinderen gemaakt worden?”, was de vraag van Kinderpostzegels aan aFrogleap, a Merkle company.

• Minder papieren rompslomp waardoor een stijging in deelnemende scholen
• Extra motivatie voor de kinderen waardoor een stijging in bestellingen aan de deur
• Versnellen en vergemakkelijken van het moment aan de deur voor kind en besteller

De uitdaging?
• Kinderpostzegels helpen met de digitale transformatie van papier naar app
• Basisscholen, leraren en ouders overtuigen van de Bestel-app voordelen
• UX design zodat kind (10-12 jaar) en besteller (60+) makkelijk samen een bestelling doen
• Duizenden bestellingen doorsturen en rekening houden met de restricties van mobieltjes van de kinderen zoals geen mobiele data, oudere toestellen en weinig geheugen beschikbaar.

Het draait om het vergemakkelijken van het moment aan de deur. Kinderen begrijpen snel hoe de app werkt en zij kunnen bestellers helpen via de app een bestelling te doen. Vervolgens is het een uitdaging voor Kinderpostzegels om alle bestellingen in goede orde te ontvangen.

Resultaat

In een Product Design Sprint met aFrogleap zijn er verschillende ideeën bedacht en getest met kinderen, leraren en bestellers. Er werd enthousiast gereageerd op het prototype en in 2017 is er voor het eerst met de Kinderpostzegels Bestel-app (iOS en Android) aan de deur verkocht.

In 2018 is de app uitgebreid en nog meer onderdeel geworden van het Kinderpostzegels platform. Met de app kunnen kinderen als Special Agent, tijdens hun missie om andere kinderen te helpen, digitale badges verzamelen als ze producten verkopen. Het plaatsen van een bestelling is makkelijker, sneller en minder foutgevoelig met de app dan met een papieren bestelformulier. Nog een voordeel voor bestellers is dat zij nu veilig kunnen betalen met iDeal.

Kinderen kregen van hun leerkracht de Special Agent-code waarmee zij kunnen inloggen op de app én op hun missie website. Zo kunnen kinderen die geen mobieltje hebben, of daar niet mee mogen verkopen aan de deur, toch ook digitaal meedoen. In 2018 hebben meer dan 40.000 kinderen de app gebruikt en is de opbrengst van de actie gestegen. De app is een super stabiel en is een zeer waardevol kanaal voor Kinderpostzegels om bestellingen eenvoudiger en goedkoper te verwerken.

Voordelen Kinderpostzegels Bestel-app voor kind, besteller en leraar:
• Heldere digitale uitleg van de actie
• Handig en leuke gamification elementen
• Minder “gedoe” aan de deur
• Geen papieren “administratie"

Voordelen voor Kinderpostzegels:
• Gemiddeld meer verkoop via de app
• Minder foutgevoelig door de bestel-flow UX
• Kostenbesparing data-entry formulieren
• Mogelijkheid om sneller producten af te leveren

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Monty the gamification company en Flores.

+ Voeg case toe