Klassewerk

Omschrijving

Klassewerk - Een social media campagne gemaakt met interactive streaming video helmen voor vakmannen om zo lessen vanaf de bouwplaats te kunnen geven aan studenten op school. Dit alles op een simpele manier, gewoon tijdens hun dagelijkse werk.

Doel

Hoe kan ‘Volkswagen Bedrijfswagens’ het verschil maken voor een volgende generatie vakmensen (en toekomstige Volkswagen rijders)?

De belangrijkste doelstelling voor Volkswagen Bedrijfswagens is het verhogen van de merkoverweging bij alle vakmannen in Nederland en de merksympathie verhogen onder toekomstige vakmensen.

Resultaat

Inzicht 1: een grote afstand tussen theorie en praktijk
91% van de MBO studenten wil aanvullend praktijkonderwijs (bron: ROC Amsterdam en ROC Rijnland, 2019). Jongeren vinden het lastig om aansluiting met het werkveld te vinden. Dat is een probleem en er ontstaat in Nederland een tekort aan vakmensen.

Inzicht 2: de echte vakman heeft weinig tijd
Veel vakmensen delen hun kennis graag. Ze zijn echter ook druk en hebben geen tijd om hun vakkennis te delen.

Het idee: we laten studenten live meekijken, terwijl vakmannen hun werk doen. Een social media campagne gebouwd rondom een interactive streaming video helm die het voor vakmannen mogelijk maakt om les te geven vanaf de bouwplaats aan studenten in de klas. Alles op een simpele en intuïtieve manier tijdens hun dagelijkse werk. We hebben Instagram Live gecombineerd met de interactive streaming helm. Om het initiatief kenbaar te maken onder vakmensen zijn online video’s via owned media, YouTube en Facebook ingezet. Via social kanalen werd verslag gedaan van de lessen. Een sympathiek initiatief dat bewijst dat Volkswagen Bedrijfswagens écht het verschil wil maken.

"Klassewerk zorgt voor verbinding van theorie en praktijk, zonder dat studenten de school uit hoeven. Je haalt de buitenwereld naar binnen," aldus Marjolein van Kooten, ROC Amsterdam.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Achtung! mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar, De Haaien, Hagens PR, Frolic Studio, ROC Rijnland, ROC van Amsterdam, Volkswagen Bedrijfswagens

Overige informatie

TOTAAL BEREIK: 2.978.207
ADVERTENTIEWAARDE PUBLICATIES: € 88.340,00
FREE PUBLICITY WAARDE PUBLICATIES: € 346.800,00

Met deze bereikcijfers en media waardes hebben we een ROI van 7 behaald. De gemiddelde ROI is doorgaans 5.

Het merendeel van de leerlingen geeft aan dat ze denken dat de kennis die ze opdoen bij Klassewerk hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. En zien het dan dus ook als een toegevoegde waarde op het huidige lesprogramma.

45% van de mensen die met de campagne in aanraking zijn gekomen, geeft aan dat de campagne hun interesse in Volkswagen Bedrijfswagens heeft vergroot. (Benchmark Validators: 29%, Gemiddelde campagnes PON: 33%).

Achtung! mcgarrybowen

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe